Онлайн магазин за оригинални авточасти за Лада

ВАЗ 21083 EVO3 - tojaga

Описание на автомобилите на потребителите - снимки, данни и история
Потребителски аватар
tojaga
Член на Лада Клуб България
Мнения: 1528
Регистриран: 23 февруари 2008
Репутация: 53
Местоположение: София
Автомобил: ВАЗ 21083

ВАЗ 21083 EVO3 - tojaga

Мнение от tojaga » 01 апр 2017 00:10

Относно горивната камера. Ето я след изглаждане на ръбовете и полировка.
Само да вметна, че глава с която е каран до сега двигателят, горивната камерата пак е преработвана.
Мисля, че в предишната си тема за черната Самара бях постнал снимки на преработената и оригиналната камера.
IMG_3206.JPG

Потребителски аватар
Живков
Мнения: 2064
Регистриран: 12 април 2008
Репутация: 99
Местоположение: Пловдив

ВАЗ 21083 EVO3 - tojaga

Мнение от Живков » 06 апр 2017 22:55

Камерата я видях, ама реших да не допълвам за нея. Щом желаеш, тогава трябва да ме разбереш правилно. Това на снимката е вярно и контурът е този. Така става. :) Не е копие на моята, а и не съм някакво величие, та хората да правят само работите които съм преценил за правилно. Така си решил-така си я направил. Камерата е правена със мнителност и личи, къде ръката се е колебала по овалите. Което не е типично за теб. :roll: Стените са груби и ефекта от полировката ще се загуби, заради фините тръпчинки в метала. Те са основата, която задържа нагар, а след това върху тях се напластява дори върху полираното. За мен модела е вярен, ама изпълнението му е грубо. Това е. Ако се отдели време и се прогонят камерите със серия шкурки, накрая ще стане точно както вярвам и ти искаш да бъде. Играчка си е. Време трябва и да не се бърза. В случай, че това е окончателен варият- лошо няма. Във всеки случай е по-удачен от оригиналния модел камера. На практика избягвам да ползвам машинки с жилца и бързи об/мин., защото инструмента необходим за доработка на камера в алуминиева сплав не е точно абразивен камък. Абразивните камъчета свличат алуминия, надират го и освен това се задръстват от свлечения метал. След това става трудно за полиране. Вариянтите са в двете крайности, само на ръка или изцяло машинно. :D Амм, в смисъл, ще стане само машинно, понеже има такива машини. Ама цената е по-висока. Установяваш материала, даваш й 0-лата, пускаш програмата (по чертеж) и прави всичко. Дори полировка. Става прекрасно.


С малката ръчна машинка, когато прокарваш такова изменение - първо си маркираш зоните с фулмастер. После погалваш с машинката на ниски обороти върху границата на ,,молива". Да я започнеш и надраскаш до където е. Така я маркираш и ,,затъмняваш". След това вдигаш об/мин. и започваш да рисуваш. :idea: Точно рисуване е. Движението на китката е точно такова. Ако трябва хващаш с другата ръка за китката за да не ти бяга машинката и с малки подавания отнемаш материал. Постепенно формата се получава. Подреди си така по степени камерата, че да не се развали някоя стена, заради доработката на нейната съседна. Когато приключат по-едрите шкуркички, преминава се на тампончета ,,кече". И да бъде фино кечето. Тогава за заравняне на следите от шкурките - ползваш или паста за клапани-или прах от шмиргел. И двата вариянта, особено шмиргеловият прах го смесваш с моторно масло. Мажеш по камерата и прокарваш с кечето. На ниски обороти. :idea: Защото ако я подбереш на 11 000 об/мин., под кечето алуминия много бързо изчезва, трудно се следи контура и метала прегрява. Търкаш си равномерно, след 2-3 минути забърсваш, промиваш с коресилин и слагаш нов прах със ново масло. Бърсането е за да се отстрани снетия алуминий на този етап. Това го правиш, докато камерата придобие ,,цялост" на повърхнините й. Нещо което си видял, че е така и искал да направиш. Накрая, когато се получи - промиваш с коресилин. Минаваш с полираща паста за цветни метали. Ако имаш паста на калъп сапун - недей да я дръгнеш с кечето, а си отрежи парченце от нея. След което го потопи в коресилин, разбъркай и пастата ти е готова.Това се прави така. С полиращата паста и кечето също трябва да се внимава. Полира се на ниски об/мин. и редовно се промива до чисто. След това отново се полира и така докато се получи търсеният ефект от полировката. Когато доработка на горивна камера е извършена добре, това си е времеемка и като цяло скъпа дейност. Специфична е сама по себе си, не е като избиване на шарнир/смяна на съединител. Пък и трябва 4-те камери да станат точни на форма и обем. Което на ръка е ~ точно. Аз така си приказвам и нищо не ти давам за показно, ама това е положението. Не знаех, че би имало интерес баш за тази цилиндрова глава.

За биелни лагери положението е много фино. Има риск да се разбере погрешно коментара ми за тях и защо положението е точно такова, каквото си установил. Няма връзка с теб. За това няма да го коментирам. Когато проверя една работка - ще ти дам информация. Бива ли ги или са същите, като твоите.

Потребителски аватар
Frysco
Зам. председател на ЛКБ
Мнения: 4289
Регистриран: 18 април 2008
Репутация: 180
Местоположение: София
Автомобил: ВАЗ 2106
Контакти:

ВАЗ 21083 EVO3 - tojaga

Мнение от Frysco » 07 апр 2017 13:48

Аз обработих камерата.Не съм се заигравал със шкурки за да не отнемам много материал, тъй като не е мерена камерата и отношението и не се знае нищо.Единствено елиминирах острите ръбове и я позагладих малко, колкото да не е без хич.
Що се отнася до представите ти за малките жужащи машинки с жилца, явно не си запознат достатъчно с техните възможности.

Потребителски аватар
Живков
Мнения: 2064
Регистриран: 12 април 2008
Репутация: 99
Местоположение: Пловдив

ВАЗ 21083 EVO3 - tojaga

Мнение от Живков » 07 апр 2017 23:07

Ясно. Нищо, де. Важното е, че е спазен правилният контур. А, познанието ми относно тези машинки граничи с дилетантност. Дори така да го наречеш. Нали съм специалист, не може си борави с машинките пък акъли дава кое-как става. Така е. (hiro) Комично ми е когато се видя с малка машинка. Като стоматолог и надничащ над някаква глава под лупа с лампа. Защото, Радослав, такава нарочно си купих. Понеже се оказа освен, че идвам новобранец с тези леки машинки, ми и местностите са малки и искат увеличение за да станат добре. По-лесно е. :) Най-вероятно се получава, защото ползвам мои си методики, саморъчно си правя абразивните каши и понякога ползвам готови от СССР произход. Които също сигурно не са откриване на топла вода и със сигурност някой, някога ги е изпробвал. Към стандартните инструменти, борчета, шкуркички има и разни меки телени четчици. Не знам при теб как е, ама при мен три телени четчици след няколко докосвания по алуминий и космите се разпиляха. :D Прецених, че това не трябва да тава точно така и причината е в качеството на моите. Е, толкова им разбирам-толкова хубаво нещо съм пробвал. Сигурно съществуват и такива, които не се захабяват така лесно. Не знам и дали качествените могат да се захванат към по-обикновените машинки. С такива размисли приключи интереса ми към тях, та си направих от кече. Цилиндрични, плътни, вътре прокарвам валче, залепям го тъничко с двукомпонентно лепило и го захващам към цангичката. Няколко броя. Те пък на майтап свършиха работа. Няма начин, трябват правилните инструменти и машинки. Да го подкарам на принципа проба-грешка и да давам пари за машини, които се оказват неудачни, докато намеря правилната е твърде архаичен подход, но пък накрая излиза май най-сигурен. Не знам, нито им знам марки-нито коя за какви приложения е подходяща.

За лагерите. Утре. Тогава ще ти дам информация. Ако си намерил лагери, пиши да знам. Щом за момента не си, недей бързай още. Искам да проверя лично и тогава ще ти дам информация. Дано да имат това, което търсиш. Понеже ремонтни има, ама в номинал е по-различно. :) В контекста на което да те питам, защо не искаш западна марка такива лагери за Самара ? Колбеншмид или Глико, дали имат ? Първите можеш да вземеш само основни, а от вторите само биелни. Търси ли ги, дали съществуват като артикул в каталог на някоя западна фирма ?

Потребителски аватар
Frysco
Зам. председател на ЛКБ
Мнения: 4289
Регистриран: 18 април 2008
Репутация: 180
Местоположение: София
Автомобил: ВАЗ 2106
Контакти:

ВАЗ 21083 EVO3 - tojaga

Мнение от Frysco » 07 апр 2017 23:57

И инструментите и технологиите са ясни отдавна и нищо принципно ново не може да се измисли. Разбира се, всеки е свободен да ползва за постигането на определена цел, такива инструменти каквито си хареса. Може да полираш с шмиргелов прах, може да отнемаш от материала с длето, може да го режеш с трион с двоен чапраз... всичко е въпрос на избор и вкус.
Но технологиите за студена и топла обработка на металите се измислят за това, за да се открие най-ефективния и ефикасен начин да се постигне някаква цел. И затова има огромно разнообразие от инструменти и машини, материали и консумативи, всеки от тях е най-добър в нещо. И машинките с жилца и смешни малки накрайници, са измислени от сериозни хора и големи имена в света на иструментите, като технология, която е най-добра за дадена цел. И те не са произведени само от китайците, а то именити производители... има и такива, чието име е станало нарицателно. И накрайници има адски много и те вършат страхотна работа, ако ги ползваш както се полага на всеки инструмент, за правилния материал, с правилните обороти, за да получиш правилната периферна скорост...
И в тази камера, която ти се видя така непрофесионално направена, съм вложил мисъл. Всичко което трябваше да се направи е да няма остри ръбове. В това, Евгени си беше пределно ясен и аз дори не съм дискутирал надълго и нашироко, какво може или не може да се направи още по тая камера. Това отваряне около смукателния клапан е много интересна обработка, поне на картинки изглежда уааау-как не съм се сетил сам... а в действителност представлява голяма опасност. Хващаш, копваш, снимаш и всички ти казват, браво, ура, молодец, така се прави и после пълниш с маслото, хващаш химикалката и се оказва, че за да си постигнеш степента на сгъстяване която искаш, трябва да резнеш някъде около 10 мм от главата... мда, колко красива скрап се оказва в тоя момент, така обработената глава. И си представи, как аз решавам на своя глава да отворя около клапана, да отнема там малко месо, за да се пълни по добре, пиля, гладя, полирам, а после Евгени ще ме замеря с тая глава, щото е вкарал едни прилични пари в нея, а още повече и доста време е отделил. При все че човека вече има две деца за които да се грижи и въпреки това, намира време да се занимава с ладата и дори да ни споделя, какво е направил. И значи той постъпва отговорно, а аз да му изпортя главата, еми не става.
Затова просто заоблих ръбовете от фрезовата обработка, изгладих някои други и я полирах без да отнемам повече материал, понеже не знам колко кубика от камерата ще му потрябват на него. Всеки кубически милиметър може да му потрябва, още не е мерено, още не е смятано. Иима адски огромно значение за това колко ще трябва да се свали на челен шлайф... ако е прекалено много, главата почва да духа гарнитури, защото не е подпряна. Това е отделно от пословичния проблем между втори и трети цилиндър на тези двигатели..-
Обработих я с дремела, защото е най-подходящия инструмент от тези които аз имам. Разните неравности по повърхностите в камерата, който са останали от различните дейности не е умно да се отстраняват, защото за да ги изгладя ще падне немалко количество материал. И по-добре да са полирани, отколкото да не са. Тук не е била заложена идеята да е огледало, а просто да се изглади, доколкото може, без да се отнема материал.
Ако се окаже че има месо предостатъчно и Евгени пожелае, може да я доизгладя още малко, за мен няма да е проблем.

Потребителски аватар
Живков
Мнения: 2064
Регистриран: 12 април 2008
Репутация: 99
Местоположение: Пловдив

ВАЗ 21083 EVO3 - tojaga

Мнение от Живков » 08 апр 2017 18:47

Радо, с оглед на повредите по долнището на мотора и камерите, които си направил според тогавашните ти съображения при събирането на мотора възниква двустранно разбиране по този въпрос. Ти си прав за себе си и нещата, които си съобразил. Тогава. Това не го оспорвам. От моя страна и с оглед предишния ремонт на мотора, когато е имало възможност да се употребят други бутала, били те друг модел - това би дало възможност да се употреби моят модел на камерата. Която е приложима дори за оригиналните бутала на Самара. Вярно, увеличава се с кубици обемът на камерата в главата, ама те се вземат предварително под предвид и до едно положение могат да се компенсират само с лице на блок. Все неща, дето са ти ясни, ама не са зависели от теб. Накрая да се получи мотор с наистина оптимизирана цилиндрова глава и да си носи позитивите от това. И без да се ровя, нарочно изтъквайки за собствен кеф сегашната камера. :idea: Определено не се радвам на чуждото нещастие. А, това, как ти изглежда и желанието ми за аплодисменти едва ли не, моля те, не го афиширай така. Това си е твоя реакция. Когато ти си поискал да направиш неговата глава, без да знаеш той какви стойности гони и му трябват, какъв е смисъла да я захващаш изобщо ? :roll: Точно тази глава, камерата е станала така, защото е имало много неизвестни. Което ти потвърди вече. И за да не я изпортиш- камерата е доработена колкото да няма остри ръбове и да се заглади внимателно за да не се отнеме много материал, ок. Това показва не добра организация при правенето на този двигател. Реално си си загубил времето. Въпреки, че от сърце си искал да допринесеш за напредъка и успеха на човека, което е похвално и евала ти за това. Така ги разбирам тези неща. Това виждам. :) Житейските и битови фактори са работи, които въобще нямат място при автомобилните дела. Дори са способни да развалят някое начинание. Каквото и да е било, молодци или губене на време, момента е удачен Евгени да я дозаглади още. Или ти, щом имаш желание. :)

Намерих ти лагери. На Евгени, де. Само искам да знам, дали ще ги взимаш за да си направя предварително уговорката, ако не станат да ги върна.

Потребителски аватар
Stefcho
Мнения: 28
Регистриран: 03 януари 2009
Репутация: 12

ВАЗ 21083 EVO3 - tojaga

Мнение от Stefcho » 08 апр 2017 20:13

До къде стигна с двигателя? Сглоби ли го вече? Интересно ми е дали ще усетиш чувствителна разлика.

Потребителски аватар
tojaga
Член на Лада Клуб България
Мнения: 1528
Регистриран: 23 февруари 2008
Репутация: 53
Местоположение: София
Автомобил: ВАЗ 21083

ВАЗ 21083 EVO3 - tojaga

Мнение от tojaga » 09 апр 2017 15:42

Искам да уточня някой неща относно двигателя изцялостно. Двигателят беше сглобен и каран петилетка и повече. Километрите не са му много, но при доста големи натоварвания. Освен на писта, около 10 карания на Калояново, което са едни поне 500/600 км. в състезателно темпо. Самото придвижване до пистата се извъшва по магистралата и предвид късата кутия, с която карам, то при 4000 оборота скороста е 120 км/ч. Вдигал съм и малко над 200 по GPS, така че може да се пресметне с при какви обороти се е карал двигателя. А определено по магистралата съм карал с потока коли 130, 140, 150, ++++. В предишното купе двигателя претърпя едно отваряне понеже шайбичка от единия карбуратор беше засмукана и попадна в цилиндъра и нарани челото на буталото и камерата. Наложи се тогава да разглобя двигателя и да челосам всички бутала, за да премахна последиците от шайбата. Двигателя беше сглобен, главата претърпя допълнителни корекции по камерите със смяна на клапаните на пострадалия цилиндър и трето челосване. Камерите съм си ги правил сам (Радо не е имал досег до тази глава) на ръка с бързо оборотна машинка и шкурки. Степента на сгъстяване на двигателя беше около 11.5. Говоря досега за главата, която съм снимал на предшната страница, където се виждат заедно с гарнитурата, където има пробив между 2 и 3 цилиндър. Определно шлайфа след всички пъти достигаше 1.5мм. и там където има най-малко материал е м/у 2 и 3 цилиндър, а там главата не е подпряна и ако трябва да се подпира не става, просто защото няма на какво да се навари сплавта. Главата беше шлайфана толкова много поради причина, че разпределителният вал, с който карам е с намалена база на 35мм за разлика от стандартния, който е на 38 мм. Компенсирането на базата става по два начина или чрез поставяне на подпятници или чрез шлайф на леглата на клапаните. Избрах второто, което допълнително увеличи камерата по обем и трябваше да се шлайфа доста за да се докара степента. Главата не беше портвана, използвани бяха оригинални водачи, единственно фаските на клапаните бяха на 30 градуса.
Сега относно текущото състояние на буталата. Бяха почистени, измити от натрупалия се нагар, при което се видя причината поради, която може би се е счупил сегмента. Явно при предишното сваляне на буталата не съм видял от нагара, че точно над пръви сегмен има подбиване причнено най-вероятно от попадналата шайбичка.
IMG_3242.jpg
Както се вижда на снимката има образувало се ръбче в канала, където лежи сегмента и то е може би е причината за неговото счупване. Едвали детонция е причнила това, но няма как да знаем. Тези дни ще се заема с корекцията на образувалото се ръбче в канала и ще поставя сегментите. Ще бъдат подмени само първите компресьонни сегменти на всички бутала.
Очаквам другата седмица биелни лагери от "едно време", че на новото производство им нямам вяра поради ред причини.
Сега относно новата глава. Тя е готова за монтаж, но си мисля дали да не се доработи още малко камерата с оглед на по-горе изложените неща. Горивните камери са еднакви по обем грубо до 2 десети от куб.см. Изчислената степен на сгъстяване е 11.6 след направения шлайф от една десета от мм. Леглата на клапаните не са шлайфани и за компенсиране на базата на вал се използват подпятници от 1.5мм, които се поствят на върха на клапанното стебло под повдигача. Разликата между стандартна и тази камера е голяма. Прилагам снимка на стандартна камера, доработената може да я видите в началото на тази страница, а оригнална недоработена изглежда така.
32ab45es-960.jpg
Снимката е примерна и съм я свалил от тук: https://www.drive2.ru/l/459852597449228707/

Потребителски аватар
tojaga
Член на Лада Клуб България
Мнения: 1528
Регистриран: 23 февруари 2008
Репутация: 53
Местоположение: София
Автомобил: ВАЗ 21083

ВАЗ 21083 EVO3 - tojaga

Мнение от tojaga » 08 май 2017 16:57

Събрах долнището, като замених само първите компресьонни сегемнти и поставих нови биелни лагери от едно време. Хлабините са в норма и всичко е стегнато по книга. Промих картера и го стегнах с нова гарнитура. Не съм правил снимки на тази манипулация.
Свалих водния радиатор понеше сълзеше и на негово място ще поставя този от предишната ми Самара.
Ще се заема другата седмица, ако е хубаво времето и не вали да оправя кабелите в коша, че от предишния собственик всичко е на салата и много ме дразни. Явно е имало някакъв проблем.
Вчера използвах лошото време и направих една профилактика на карбураторите. Смених всички семерингчета на иглите, както и тези на жигльорте на ускорителната помпа. Регулирах поплаваците и както му се вика са готови за монтаж.
IMG_3288.JPG
IMG_3289.JPG
Относно главата: Стегнах колекторите за главата, като преди това изпускателният беше омотан с нова термо-лента. За съжаление при стягането на новата метална гарнитура за колекторите, то тя се преплеска и щръкна в смуктелните портове около грубо 3, 4 десети от милиметъра и то само от едната страна. Когато не беше стегната пасваше точно, а може и при самото стягане да се е разместила, но едва ли. Не сяматам да разглобявам отново, понеже беше последната, която взех и не малко пари струваше. Ще прежаля тези няколко конски сили загуба :D
IMG_3306.JPG

Потребителски аватар
tojaga
Член на Лада Клуб България
Мнения: 1528
Регистриран: 23 февруари 2008
Репутация: 53
Местоположение: София
Автомобил: ВАЗ 21083

ВАЗ 21083 EVO3 - tojaga

Мнение от tojaga » 28 юни 2017 22:19

От Събота сме вече в движение. В Неделя се раходихме с голямата щерка до Лада клуб срещата. За момент няма течове на масло и антифриз, охлаждането работи коректно, малото има налягане. Този уикенд ще занамивам с насторойките на карбураторите, заплаването, може би ще трябва да пипна и малко препокритието на разпределителния вал, за да дойдат нещата както трябва. Първите впечетления са положителни, движим се в правиланата посока. Ще поразработя няколко стотин километра двигателят поради сменениете първи компресьонни сегменти. Ще смения маслото и смятам да налея това като добавка: http://www.bardahl.bg/bg/product/a/4285 . Чувам само добри отзиви и смятам да я пробвам. За сефте ще налея нещо подобно в двигател каран от мен.

Отговори

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост