ВАЗ 2101 1.3 Турбо - stanio.turbinata

Описание на автомобилите на потребителите - снимки, данни и история
Потребителски аватар
stanio.turbinata
Мнения: 200
Регистриран: 29 януари 2009
Репутация: 0

ВАЗ 2101 1.3 Турбо - stanio.turbinata

Мнение от stanio.turbinata » 19 апр 2017 23:32

Дойде време да пусна темата понеже се сдобих с така желаният 1,3 ремък мотор.Няма да се връщам на дискусията около прослувутата рецепта -> колянов вал 2103 + Биели от Фиат 1,6TC,защото това НЕ РАБОТИ!Или поне не така както всеки можеби си мисли,но ето линка с дискусията -> Лада 1,3->1,7 проблем! Ако на някой е интересно да я погледне.

Така да се върнем на основното.След като събрах частите реших да започна.Идеята е следната.На блока 21011 слагам вал 80мм/имам го вече от 2103/.Ползвам оригиналните биели/или ще потърся от Нива за.плаващ болт ще видим/ и бутала от БМВ М50Б20/80мм,22мм бутален болт и са с около 5 мм по-ниски от ладовите в изпъкналата си част на челото,а в най-ниската с почти 7мм.Имам ги и тях/.Турбо ТД04 от Субару Импреза,/имам го/,Маховик и скоростна кутия от Фиат 131/5-степенна имам ги/,електеонно запалване от Голф....иии абе доста доработки са.но това е основното....Идеята е да е със висок CR нещо около 10:1,защото ще е на ГАЗ....Сега ясно е че така буталата ще опират в главата,но или ще им отнема изпъкналото или ще сложа по висока гарнитура.Ще го измислим в процес на работа....Таа

Ето го мотора.на около 32 000км/ей как ги намирам все хахаха/

Изображение

Ии след час и нещо вече изглеждаше така ...

Изображение
Готов за.шлайф ->80мм

Междувременно исках да видя дали ще пасне колектор от Уно турбо кпйто имах...

Изображение Изображение

Е както се вижда,няма да.пасне "плъг енд плей".Портовете са.1:1 по разположение с Ладовите и след преработка на ушите би се нагласил.ОБАЧЕ портовете на Уно колектора са с 2мм по тясни от Ладовите което малко ме озадачи....Отказах се от тази идея...ще трябва да правя колектор...

Ето буталата от БМВ сравнени с Ладовите

Изображение Изображение

"мале" са...надявам.се да.са.здрави....

Засега толкова,че пиша от телефон,пък съм и едва в началото и няма интересно засега.Купето на колата по нататък ще го пусна :)

Потребителски аватар
Живков
Мнения: 2064
Регистриран: 12 април 2008
Репутация: 99
Местоположение: Пловдив

ВАЗ 2101 1.6 Турбо - stanio.turbinata

Мнение от Живков » 20 апр 2017 22:32

Честито. Концепцията ми харесва, дано стане нещо добро. :) За да стане, трябва да подредиш работата по приоритет. За да ти помогна в тази част и изобщо, бих ти предложил следното:


Ревизия на цил.глава е добре да се направи, защото може да спести бъдещи досадни ремонтни дейности. Клапаните е добре да се проверят, теблата да се замерят за износване и да се провери хлабината, между стеблото и клапана. Даже, ако трябва да съм директен, най-добре е да извадиш оригиналните водачи (които са от не добър материал) и да монтираш нови, от по-качествен чугун или бронзови. След което да ги райбероваш с точен инструмент и да влязат в допуск. Това е едно от най-добрите неща, които може да направиш. Ако ще и от амбалажната хартия да извадиш тази глава. Клапани, легла, вероятно са в добро състояние. Най-лесно за проверка е като ги припаснеш. Започваш и започнат ли бързо да ти се получават контактните петна, тяснички по клапаните + петното върху леглото да е плътно и равномерно по цялата му окръжност - значи тези части нямат нужда от ремонт. Изпускателните портове можеш да ги загладиш, колкото искаш, ама няма да е добра идея да ги разширяваш. Както са така, а те са твърде криви и различни - хващаш един, правиш го, след това ти служи за еталон. Така правиш останалите три. Това е много по-важно от разширяване. Още по-важно е да има пробен монтаж. Избраният колектор с гарнитурата го монтираш към главата, притягаш го и гледаш. Да няма насрещни ръбове, никакви. Ако трябва мажи го с цветни мазила, дори лилава грес само да имаш под ръка - ще ти свърши работа. По отпечатъците отнемаш и правиш плавни преходи. Това ти е ясно. Не се отказвай от Уно изпускателя, защото накрая ще се окаже, че ефекта от него+ малките изп. портове е по-смислен от този на оригиналния колектор+големи изп-портове. Това не е подготовка на атмосферен агрегат за да искаш всичко на излизане да ти е много широко. Тук се гони скорост на газа И при излизане от цилиндъра. :idea: С оглед работен обем на цилиндър, който се получава при теб с тези, новите 80 мм. бутала + конкретната турбина, май ще е по-добре да си донагодиш колектора от Фиат и да не се увеличава сечението на изпускателният канал. В случай, че направиш някакъв според теб удачен изпускател, ти още разпредвал не си избрал какъв ще бъде, а се хвана за изпускателния колектор. Чакай малко. :idea: Това е грешен похват. Защото вместо подобрение, може да получиш обратен ефект. С грешен изпускател, турбината започва да ти прави пикове. :idea: Това е много вредно и за агрегата, и за турбото. А, намалиш ли скоростта на изходящите газове, трудно ще се развърта турбината. И при по-високи об/мин.. То, така мотора става и лаг-ав. Все реалности, които определено не ти носят никакъв позитив. Доработката на горивната камера се състои в нейното изглаждане и освобождаване на една зона срещу двата глапана. Понеже днигателя е турбинен (ще бъде), така човек по-спокойно може да си отнема материал. Това, чак когато е изчислена с.с. и е направена контролна сглобка на бутало/цилиндър + цилиндрова глава. Така като знаеш къде си, тогава спокойно можеш да си преправиш и камерите в главата. Друго, което може и да не ти се получи е копнежът, този твой жизнерадостен вопъл и трепетлив стон за степен 10:1 и 1 бар налягане, при това на газ. :) Добре, ама може и да не стане. Изпарителя, трябва да внимаваш с него и да го провериш каква смес може да ти осигури, когато започне да идва надналягането и същото стане, колко там си разчел да бъде. Защото, ако изпарителя започне да ,,увисва" или бавно реагира, прибави и неподходяща газова плочка- гаранция ще възникнат детонации. И аванса трябва да се управлява, няма да стане със атмосферното делко. Тоест,няма да стане само с неговата авансова крива.

Цилиндровият блок мий щателно и продухвай всичко наред. После оглеждай за евентуални дефекти. Най-добре е първо да се разстърже и хонинговат цилиндрите, пък после да се промива. Иначе, остане ли някъде капчица вода- чугуна веднага хваща ръжда. Особено вътре и в отворите на маслените магистрали. Колянов вал, замерваш основна шийка, замерваш биелна шийка, всички. Сравняваш с допуските в старата книга и ако е вътре в тях - няма да шлайфаш вала. Най-добре е когато няма необходимост от шлайфане. Биелни лагери, внимавай с тях. :idea: Или намираш от стари времена, добри комплекти - или Колбеншмид/Глико. Основните можеш да ползваш оригиналните, стандартни. Маслената помпа трябва да се ревизира. Междинен вал, състояние, износване на лагерните втулки - това е много важно място. По-добре би било с плаващи бутални болтове. За тях трябват биели, нови втулки и да се центроват точно. Буталата, ще прабиш пробен монтаж само на 1 цилиндър. Без сегменти, но пък с биелни лагери. Пускаш буталото в готовия цилиндър, стягаш петата на биелата и движиш ГМТ-ДМТ-ГМТ. Така най-добре виждаш, кое къде, как минава и къде застава. После монтираш цил.глава, зацепваш ангренаж, обтягаш го и отново въртиш. Няма друг начин. Челото е добре да го отнемеш след като се пресметне с.с. с оригиналната камера и оригинално чело на бутало. След това първо си модифицираш камерата в главата И отново пресмяташ, какво е станало. Чак тогава, ако не те устройва можеш да отнемеш от челото на буталото. Най-добре е да се освободи място за двата клапана- лунички. :idea: После да се мисли да отнемане от повърхнината на челото. Направи си лунички, защото без тях ,,излезе ли каиша"- започва нов ремонт. Осигури се, трябва да има такава защита. Много е добре, ако се монтират и нови сегменти. Старите е по-добре да не ги употребяваш. Карай всичко по ред за да ти стане сполучлив и дълговечен мотора, накрая. Много ще се радвам, ако се получи нещо кадърно ревизирано, грамотно изчислено, чисто боядисано и кадърно сглобено. Дано ти се получи така, ама то от теб зависи. :)

Потребителски аватар
stanio.turbinata
Мнения: 200
Регистриран: 29 януари 2009
Репутация: 0

ВАЗ 2101 1.6 Турбо - stanio.turbinata

Мнение от stanio.turbinata » 21 апр 2017 01:03

Благодаря за изчерпателния отговор,но газ+турбо ивисок CR вече съм го играл много пъти и от тия така опасни детонации и следа не е имало (victory) Това с тия "задължителни" разреждания на турбо мотор е пълна щуротия ако не караш на много високи налягания... 1,8т на ВАГ с код АЕБ по спомен фабрично е на 10:1 CR...На бар няма ни детонации ни гявол!На 95 бензин!...На газ ще пее...Това с изпарителя съм го играл и него и имам рецепта която работи безотказно! (victory) Ако на някой му се чете и не влиза в разрез с правилата -> http://www.renault-bg.com/smf/index.php?topic=176881.0
В момента я карам на около 1,1 ;) ....друга от моите мааалко по сериозна,-същия "трик" с газта -> http://www.renault-bg.com/smf/index.php?topic=146853.0
Клиото е с CR около 9,6-9,7:1 ...Пиква на 1,3 сигурно....вече има над 10 000 безпроблемно минати км на цялата газ...Сега почвам и един F7P на Рено(1,8 16v) който пак ще е на газ със висок CR като пак същият сет ще използвам....и Не искам да давам още примери/мои/ за да не излязат като хвалба...Ноо въпроса с "високия" CR+бууст на газ мисля да не го.засягаме вече,защото работи!И го казвам от ЛИЧЕН ОПИТ а не щот съм чел някъде като например това с дето започнах за вала 80мм+късите Фиат-ови биели иии се оказва че не е точно така както "са чели" ;) ...Виж...тва за главата ще видя какво ще направя,добра идея е,въпреки че М10 маслото вече няма да се намества между триещите се части,но ще го погледна.да :) Идея ми трябва за по здрав ремък ако има такъв и гарнитура за глава.Тоя мотор верно много течащи проблеми има....Малко ме е яд,че не почнах 1,5-цата дет имах :( ...проблема с оттичащото се от главата масло разбрах на.какво се дължи....нямам коментар тук :| ....

Потребителски аватар
Frysco
Зам. председател на ЛКБ
Мнения: 4126
Регистриран: 18 април 2008
Репутация: 163
Местоположение: София
Автомобил: ВАЗ 2106
Контакти:

ВАЗ 2101 1.6 Турбо - stanio.turbinata

Мнение от Frysco » 21 апр 2017 11:35

Здрав ремък-гейтс,оптибелт... поне преди години, имаше такива ремъци за твоя мотор. Обаче гарнитурата... заупокой, мисля че имаше елринг, но не съм сигурен.В краен случай, може да си правиш сам-правиш чертеш, режат на лазер и силикон около водните канали.Само не знам от какъв материал е най удачно.

Потребителски аватар
Живков
Мнения: 2064
Регистриран: 12 април 2008
Репутация: 99
Местоположение: Пловдив

ВАЗ 2101 1.6 Турбо - stanio.turbinata

Мнение от Живков » 21 апр 2017 23:22

Станьо, до тук изложеното е вярно. То и не става въпрос за самохвалби, защото всеки има някакъв опит, това е добре. Не си новобранец, който сега започва. Само пропускаш малка подробност. Което е добре да преустановиш. Сравняваш государствен двигател с доста по-съвременни западни. Фундаменталното е не толкова по-новият им произход, а цилиндровите глави. Всички изброени от теб мотори са с горивна камера тип крофлоу и повече от 2 клапана на цилиндър. Ако се сещаш, Фиат имат едни стари и по-нови двувалови 8 клапанови машини, Ланча също. Дали са от моделите с междинен вал или без такъв, но с два балансиращи е без значение. Та, тези работи не детонират и при 12-13:1 с.с.. И в модел с принудително пълнене, отново няма детонации дори при 9-9,7:1 степен. С по-хубав бензин и на 10:1 няма да стане проблем. Камерата на Ладата далеч не е такава, тя е клиновидна, а това те ограничава. Което е много важна разлика спрямо нещата с които я сравняваш. Просто няма смисъл от такива сравнения. Има начин да се подобри и клиновидната камера, но ефекта по никакъв начин не може да се получи както е при кросфлоу модела. Можеш допълнително да направиш подобрение, което да намали температурата на челата на буталата. Маслени пръскалки. Значително, значително по-добре охлаждат буталата, а това допринася за намаляване предпоставки възникване детонация. То така и мотора може да бяга много продължително време с голям товар и без никаква опасност от прегряване бутала или износване в тази група при по-дългосрочен план. :) Гарнитурата, да. Може да сложиш Елринг и е по-добрият вариянт от Виктор Рейнц. Още по-удачен избор е метална гарнитура. Има производство в Горна Оряховица. По поръчка. Трябва да им потърся телефона за връзка с тях. Има и други производства, но ти давам най-лесното за достъп и изпробвано място. Ако не можеш да чертаеш така, че инженера да ти разбере чертежа, по-добре недей го прави. Защото малка грешка веднага ще материализира под формата на сгрешена гарнитура, а отговорността за това няма да бъде на оператор машината. Дай им оригинална гарнитура за Лада. Занеси им нова такава, от 3,50 лв.. бройката. След това правите договорка. Ще има ли силиконова окантовка и къде да бъде, защото могат да ти я направят всякаква и от всякакъв материал, кантването. Материалът за гарнитурата. Ах, как получаваш на готово неща за които много ми е било тъжно ,че не са ми се получили от първия път, а съм ходатайствал до дупка само и само да ,,открадна" кое и защо. Нищо, халал да ти са. Алуминий не бива, поне аз винаги съм го избягвал по ред причини. Медна, може. То и тенекиена от ламарина за улук пак ще ти направят. :D Искаш от тях по зададен модел/мостра да ти направят най-малко двуслойна, метална гарнитура от мед или негова сплав, но съдържанието на мед да е не по-малко от 80%. Ако искаш по-добър материал, тогава може да я направят от берилиев бронз. Ама, медната ще ти излезе по-изгодна и когато е двуслойна, точно за твоята цел става подходяща. Функцията на гарнитура с повече от 1 слой е да може да пружинира. Тя трябва и е длъжна да прави този ефект. Да бъде пластична, между главата и блока, но и да не се сплесква постоянно още и още. Точно с двуслойната медна гарнитура се избягва това вредно явление, понеже когато се прави само от 1 слой, той става прекалено дебел, притягаш болтовете, а гарнитурата се мачка, примачква, донатягаш първи път.....пак си се мачка, след време донатягаш втори път и пак поддава. Не е работа. Особено 1мм+ е прекалено дебела. Да, някои карат така, ама това е тяхна работа. Ти няма да я правиш така. И друго, че когато е с повече от 1 слой, самата гарнитура се деформира по-равномерно и уляга по-добре, отколкото такава от 1 слой. Могат и 3 слойна да ти направят, въпрос на подбор е. Каквото искаш подбери, но е добре да бъде поне двуслойна. Така хем се постига ефекта на клингеритената, която обира неравности и търпи неточности от към лице блок/глава по-добре от еднослойна метална - хем гарнитурата става надеждна. И за поръчката им кажи да ти я направят с точно кръгли отвори около цилиндрите. Да бъдат с форма на окръжност, а не като стандартния модел. За успешния монтаж и безпроблемна служба на такава гарнитура, повърхнините трябва да ги подготвиш перфектно. Лице на блок, лице на цил.глава - перфектно. Преди сглобяване, чист парцал напоен с коресилин, забързваш чугуна докато изсъхне. Забърсваш лицето на главата, ама да търкаш и парцала бял да остане. До там. Гарнитурата също почистваш, обезмасляваш и не я пипаш. Хващаш я отстрани. Чистиш резбите в блока, чистиш болтовете, мажеш им резбите, капваш на главите/шайбите, полагаш гарнитурата, оглавяваш главата и стягаш на най-малко 3 стъпки. За да улегне добре гарнитурата. Притягаш болтовете по ред, както е. Направо ги правиш 1-ви път на 2,5 кгс/м всички, след това на 5, след това на 7,5 - 8, накрая на 9,5, даже с оглед гарнитурата на 10 кгс на метър дължина. При стягането ще усетиш, как резбите вървят и материала на гарнитурата се мачка. Тук има важна особеност, която трябва да спазиш. :idea: Идва момент в който гарнитурата спира да се деформира и болта ,,удря" на твърдо. :mrgreen: Ако това ти се получи, следейки динамометричният ключ при стойност от 7,5-8 кгс - недей притяга повече, защото няма да поддаде нататък. Значи, че гарнитурата е по-твърда И няма да стане така, освен ако не се подгрее мотора+охлади и на студено да се провери, дали има възможност за още 1-1,5 кгс отгоре. Тръгне ли на меко, усетиш ли и спрели ти отново, ама вече на 9-9,5 дори - така става и ще държи надеждно. :idea: Когато стигнеш 10 кгс, но болтовете продължават да вървят и усещаш, как плуват- гарнитурата е прекалено мека. Не, няма да кара така, освен когато не се донатегне допълнително. Няма как да ти кажа точно с колко, защото това е нестандартна гарнитура и нейната пластична деформация спрямо момента на затягане е строго индивидуален за всяко такова изпълнение. :idea: Въпреки, че общо-взето май това направих. :D Ето за това трябва да се подхожда внимателно и последователно. При всеки случай на донатягане трябва да се провери обтягането на ангренажната предавка, била тя изпълнена с верига или ремък. И топлинните хлабини на клапаните трябва да се проверят. Играчка си е, ама няма друг начин да стане добре. Нямам мнение за ангренажен ремък. Какъвто и да бъде, просто трябва да не се омазва постоянно с масло и да си има предпазител.

Потребителски аватар
stanio.turbinata
Мнения: 200
Регистриран: 29 януари 2009
Репутация: 0

ВАЗ 2101 1.6 Турбо - stanio.turbinata

Мнение от stanio.turbinata » 21 апр 2017 23:33

Даам,това за главата и горивната камера съм съгласен.Не съм го мислил честно казано,но пак казвам не мисля,че с газта ще има проблем.Идеите за гарнитурата ще ги проуча (victory) Кайто каза и Frysco,ще потърся Елринг и гейтс ремък пък ако ударя греда ще мисля варианта с правене.Решил съм и да О-рингна блока такаче според мнозина няма да е вече мн важен избора на гарнитура.Сега съм на дилемата дали да сваля изпъкналото от буталата или да ползвам висока гарнитура/2+мм каква ще е тя незнам... :? / Ама май първо да изчакам борването на блока,да си влязат буталата и тогава да видя,защото на мен ми се видя "недоход" около 0,3-0,4мм на оригиналния мотор?Възможно ли е или нещо съм си въобразил? :roll:

А иначе ето малко от колата....

Така я взех...

Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение Изображение

Общо взето колата е замислена добре.Има известни доработки като рейка от голф,двойни пружини,електронно запалване и т.н,НО определено има още работа по нея.Момчето което я. правило до колкото разбрах я е предало в цветущо състояние на следващият собственик след което за съжаление е попадала на мнооого лоши собственици :( ...Колата я взех с почти изчукал биелен лагер(тогава си казах че ще е Ладов вече),с лек удар отпред в ляво(само гумата явно бордюр),скъсано всичко от долу дет се държат скоростите и кардана висеше как не са.се убили незна,брутално чукащ диференциал,никакви спирачки,неработеща на бензин(ако ви кажа защо и не са.могли да.го оправят ще паднете...) и т.н.Общо взето много занемърена....Най интересното е,че това бяха моите мотор и скорости които продадох преди години.Къде са.ходили и какво са правили незнам ама пак при мен си дойдоха хахах :) Иии така за колата...Някой може и да я познава,но вече е в мен ;)

Потребителски аватар
Frysco
Зам. председател на ЛКБ
Мнения: 4126
Регистриран: 18 април 2008
Репутация: 163
Местоположение: София
Автомобил: ВАЗ 2106
Контакти:

ВАЗ 2101 1.6 Турбо - stanio.turbinata

Мнение от Frysco » 22 апр 2017 11:21

Е, така е, някой прави и пази, а друг я купува готова и само си прави кефа. Лошо е като я вземеш от тоя дето си е правил кефа, а не от тоя дето я е правил.
Ако ще уригваш блока, няма смисъл от елринг гарнитура, по добре е да направиш един чертеж и да ти изрежат парче клингерит на лазер, по размера на ринговете.Само трябва да си намериш материал сам, иначе фирмата ще ти я кажа коя е.

Потребителски аватар
stanio.turbinata
Мнения: 200
Регистриран: 29 януари 2009
Репутация: 0

ВАЗ 2101 1.6 Турбо - stanio.turbinata

Мнение от stanio.turbinata » 22 апр 2017 17:15

Оффф пред дилема съм....Дали да са тия бутала или да не са :( ....днес пак мислих и гледах иии нещо не се получава...Вариант е да се тръкнат буталата а хич.не ми се ще...още едни 1,5-1,7мм тря измисля от някъде да осигуря...днес гледах и мерих иии това ми дойде на идея...

Изображение Изображение

Ако отнема от главата ей така дет съм очертал,изпъкналото на буталата ще влезе чудесно в камерата.ОБАЧЕ сега нямам представа колко отворени остават клапаните и дали няма да има близка среща от метален вид,защото така мотора ще е доста сгъстен :roll: Сега ако сложа гарнитура 1,7-1,8+мм сплеснато положение...нещата ще си дойдат....Какво ще кажете за тоя мод на камерите? :roll: ...Трябва да взема решение,защото в понеделни май ще нося блока на шлайф иии после вечее....

Потребителски аватар
butaloto.
Член на Лада Клуб България
Мнения: 2692
Регистриран: 01 март 2008
Репутация: 130
Местоположение: София
Автомобил: ВАЗ 2103
Контакти:

ВАЗ 2101 1.6 Турбо - stanio.turbinata

Мнение от butaloto. » 22 апр 2017 21:13

И аз съм с Бмв бутала, бях изпаднал в подобна дилема като твоя случай. В крайна сметка събрах бързо мотора и се спрях на варианта с по-висока гарнитура. Моята по спомен е 1,8мм в сплескано състояние.
Има един човек на ул. цар Симеон дето изработва гарнитури по поръчка. Носиш старата, копира ти я.. и изработва новата с необходимата дебелина, диаметър на пръстените.. и т.н. Номера му е 0898673618 - Стефчо
П.П. Не знам с какъв вал си, но вероятно ще трябва да направиш лунички в буталата.. с каква дълбочина ти ще прецениш
Две неща никога няма да забравят сетивата ми - уханието на хубавата жена и мириса от старата Лада.

Потребителски аватар
vigosa
Мнения: 35
Регистриран: 07 март 2009
Репутация: 0
Местоположение: Раковски

ВАЗ 2101 1.6 Турбо - stanio.turbinata

Мнение от vigosa » 24 апр 2017 00:26

20140316_222354.jpg
20140316_222424.jpg

Отговори

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост