ВАЗ 21083 - LADA-2107

Описание на автомобилите на потребителите - снимки, данни и история
Потребителски аватар
LADA-2107
Член на Лада Клуб България
Мнения: 6024
Регистриран: 13 април 2008
Репутация: 315
Местоположение: Стара Загора
Контакти:

ВАЗ 21083 - LADA-2107

Мнение от LADA-2107 » 24 мар 2023 10:51

И така пускам една нова тема за една стара придобивка. Колата е при нас от година и половина. Документално е моя, реално я кара предимно жена ми, по-малко аз. Аз повече ремонтирам (както става в повечето случаи).

Колата е добре позната във форума, беше на колега от Сливен. И до сега съм писал/дописвал в неговата тема.

Реших да пусна нова тема, тъй като в момента колата претърпява много сериозен/основен ремонт на всичко което се намира пред щита и зад фаровете, ако мога така да се изразя.

В следващите няколко поста ще напиша (накратко) какво е направил с колата колегата преди мен и какво съм направил аз до тук. По-нататък ще опиша (по-подробно) настоящия ремонт, и по-нататъшното развитие на автомобила, като се надявам да няма много за описване в близко бъдеще. Тоест да няма нужда от ремонти и ако ще се пише нещо, то да е за подобрения.
Прикачени файлове
IMG_20220219_133214.jpg
IMG_20220212_090452.jpg
Последна промяна от LADA-2107 на 24 мар 2023 11:55, променено общо 1 път.

Потребителски аватар
LADA-2107
Член на Лада Клуб България
Мнения: 6024
Регистриран: 13 април 2008
Репутация: 315
Местоположение: Стара Загора
Контакти:

ВАЗ 21083 - LADA-2107

Мнение от LADA-2107 » 24 мар 2023 11:03

Накратко как купихме колата - модифицирана за любителско спортно каране.

Липсваше: голяма част от салона - кори, лайсни, пластмаси, облегалка на задната седалка, каквито и да било колани, изолация на пода, кори в багажника, задна чистачка, лоста на ръчната спирачка, резервоарче на стъкломиещото устройство и други неща...

Бяха добавени: шпилки на главините, фланци и лети джанти с нископрофилни гуми, по-големи вентилирани спирачки от 2112 отпред, разпънка отпред (която може да се демонтира), разпънка отзад (която е заварена за купето), твърдо окачване, някакви много широки полу-пластмасови калобрани, два броя седалки тип корито, волан с изнесен център и други неща...

Потребителски аватар
LADA-2107
Член на Лада Клуб България
Мнения: 6024
Регистриран: 13 април 2008
Репутация: 315
Местоположение: Стара Загора
Контакти:

ВАЗ 21083 - LADA-2107

Мнение от LADA-2107 » 24 мар 2023 11:18

Какво съм направил от лято 2022-ро до февруари месец 2023 година.

- Смених седалките с нормални от Опел (жена ми си ги избра) още същия ден след като минахме нотариуса, защото не знаех дали ще мина КАТ с коритата, а нямам време и нерви да ходя по 2-3 пъти за едно и също нещо.

- Добавих колани - поради същата причина.

- Регулирах съединителя - защото отделяше високо.

- Смених карето на скоростния лост към с коростната кутия с такова от кормилен вал на Фиат Крома, преправих скоростния лост за къс ход, като освен това вместо оригиналния заварих накрайник от кормилна рейка на Пежо 407 към пода и сега той изпълнява роля на скоростен лост, направих го да стои по-високо за да е по удобно. Получи се отлично.

- Колата не се заключвше, ключа пасваше единствено на багажника - монтирах централно заключване.

- Намерих и монтирах почти всички пластмаси, лайсни и кори по салона.

- Смених амортисьорите на багажника с нови - по твърди и по-гълги.

- Добавих моторчето с механизма на задната чистачка + рамо и перо.

- Подмених старото и напукано арматурно табло с почти ново без забележки, Модифицирах инсталацията и монтирах уред от 2110.

- Възползвах се от това, че таблото е демонтирано за да направя ревизия на парното, реглаж на клапите и някои модификации/подобрения.

- След обилен дъжд купето запопна да се пълни с вода - теч имаше някъде под/зад жабката. Оказа се от уплътнението на предното стъкло - повдигнах леко от външната страна силиконирах между рамката и уплътнението.

- Стартер сменях два пъти, на първия му бяха свършили четките, а втория имаше проблем с муфата за свободен ход на бендикса. В крайна сметка сглобих от двата един, с който караме до сега. За момента върши работа.

- До колкото помня правих и нещо по генератора, но той не е напускал колата. Май само релето с четките сменях, но до колкото помня не беше отказал напълно. Просто отдаваше по-ниско напрежение.

- Жилото на съединителя се скъса, за щастие пред къщи. Смених го в рамките на деня.

- Радиатора прорече, за съжаление в най-неподходящия момент - есента когато точно бях налял новия антифриз. И него смених в рамките на деня.

- Кранчето на парното протече, вътре в купето (как иначе). Премахнах го, монтирах преходни щуцери на щита. Парното вече се управлява само от клапата топло - студено.

- Колега от групите във Фейсбук ми подари липсващите кори в багажника (тези от ляво и дясно на които ляга голямата кора). Коцето от Бургас ми подари кората/лайсната която стои на задната стена на багажника. Поставих и чисто нова кора (голямата, мокетената) която имам от няколко години.

- Преди около година монтирах ел. стъкла с някакви машинки от Мазда, които в последствие започнаха да създават проблеми и към края на лятото, началото на есента съвсем отказаха. Японско никога!!! Само "Сделано в СССР" или "Made in Germany"!

- Появи се силно тропане/чукане отзад и имайки предвид простотата на задното окачване на Самарата, заключих, че проблема ще е в амортисьорите - прав бях. "Спортните" амортисьори всъщност се оказаха оригинални със напъхани в тях газови пълнители "Феноскс". Те обаче не влизат плътно в корпуса на оригиналния амортисьор. На единия гайката се беше разхлабила и затова чукаше (пълнителя мърдаше вътре). Монтирах амортисьори "Монро" които купих от групите във Фейсбук. Уж за Самара били, ама май не точно. Паснаха, обаче леглото за пружината идва по-ниско. Това в комбинация с новите но за сметка на това отрязани (осакатени) пружини които е монтирал стария собственик направи колата много ниска отзад. Гумите започнаха да опират и стържат във веждите и се наложи да премахна фланците. След смяна на пружините с оригинални (не рязани) и доработка на долното легло, задницата дойде на нужната височина. Амортисьорите които бяха на колата вече са ремонтирани - добавих ламарина 1 мм сгъната в кръг която точно уплътни пълнителя в кожуха. Стегнах здраво и законтрих. Стоят за резервни. Дано не ми се налага скоро да ги пробвам. Сега с Монро-то вози една идея по-нормално отзад. Преди беше е*аси каруцата.

- Ръчна спирачка изобщо нямаше, както и тази част от пода на която трябва да се захване лоста за ръчната спирачка - беше отрязана. Предишния собственик е мислил да монтира хидравлична. Карахме колата една година без ръчна и освен това обрах "срамовете" на прегледите (хубаво, че съм редовен клиент с 5-6 коли на мое име, та ме познават и ме пуснаха). Ядосах се и тази есен преди прегледа реших да възстановя ръчната. Освен това обвинявах нея за големия ход на педала на спирачките - вярвах, че като я монтирам и регулирам ще обера луфта между накладките и барабаните и хода на педала ще намалее. За щастие стария собственик е оставил жилата. Изрязах метална плочка с размери колкото основата на лоста на ръчната, разпробих 4 отвора в пода. Отгоре ръчната, отдолу плочката, стегнах здраво, свързах жилата. Регулирах, ръчната спирачка - работи отлично, но педала на спирачките пак е с голям ход.

- Серво усилвателя на спирачките се предаде и се наложи да го сменя. Купих нов, но после се сетих, че имам ползван и реших да пробвам първо него. Оказа се, че работи. Затова и го оставих.

- Веднага след това протече спирачната помпа, нея монтирах нова и съжалих. От октомври до февруари не мога да и докарам спирачки на тази кола. Не знам колко пъти обезвъздушавах... Педала е със собствено мнение. Един път хване горе, другия път долу... Каня се да демонтирам "новата" помпа и да я разглобя. Да видя какво се случва вътре. Дали няма някакъв заводски дефект.

- Едното задно цилиндърче изтече. Бързах, колата ми трябваше. Излекувах го с "гумички" за сега кара. До кога не знам.

- Преди около година двигателя започна да работи невавномерно, направо да прекъсва, оставаше на три цилиндъра или дори на два... Тъй като е с микропроцесорно запалване се усъмних в бобини, комутатор или компютър. За късмет се оказаха кабелите. Имах ползвани, но здрави. Смених ги. Старите бяха станали пластмасови и бяха приели форма и извивки според зависи кой къде е бил. Даже май бяха различни.

- Есента преди прегледа реших да направя колата да работи на бензин. До тогава я бяхме карали само на газ. Предишния собственик ми беше казал, че проблема е от карбуратора. Но всъщност не беше така. Проблема беше от бензиновата помпа. Ремонтирах я с нови - мембрана (платно) и клапанчета. И така колата заработи и на бензин.

Потребителски аватар
LADA-2107
Член на Лада Клуб България
Мнения: 6024
Регистриран: 13 април 2008
Репутация: 315
Местоположение: Стара Загора
Контакти:

ВАЗ 21083 - LADA-2107

Мнение от LADA-2107 » 31 май 2023 09:17

И така.... Да продължим темата. Не знам колко хора са останали да следят форума и дали на някой ще е интересно. Ако не друго поне след години ще мога да препрочитам и да си припомням.

И така, след година и половина "подмотаване и скатаване" най-накрая реших да демонтирам двигател, съединител, скоростна кутия, полуоски и да ремонтирам/ревизирам всичко. Освен това да се възползвам от случая за да ремонтирам/ревизирам и предното окачване.

Двигателя по мое мнение беше в добро общо състояние, добра компресия, никога не е светила лампата за маслото, но разхода на гориво според мен беше малко по-висок, а имаше и завишен разход на масло. Имаше неравномерна работа на празен ход и целия двигател беше омаслен.

Скоростната кутия работеше нормално, предавките се включваха добре и нямаше самоизключващи предавки. Обаче и тя като двигателя беше сериозно омаслена, освен това имаше шумове - повечето от които могат да се определят като нормални за Лада Самара.

Полуоските бяха здрави, без чукащи катета. Единствения проблем беше скъсан маншон на дясното външно каре.
Прикачени файлове
IMG_20230218_143756.jpg

Потребителски аватар
LADA-2107
Член на Лада Клуб България
Мнения: 6024
Регистриран: 13 април 2008
Репутация: 315
Местоположение: Стара Загора
Контакти:

ВАЗ 21083 - LADA-2107

Мнение от LADA-2107 » 31 май 2023 10:19

Бях подготвен психически за основен ремонт, шлайф на цилиндри, шлайф на колянов вал и цялостна "реконструкция" (както е модерно да се казва) на цилиндровата глава.

Захванах се с разглобяването на двигателя. Първо демонтирах главата. С нея изобщо не съм се занимавал. Както беше с маслото и мръсотията, с разпределителния вал и всичко само я опаковах и изпратих на Мирката (Мирослав Минчев с турбо 5-цата). Тук е момента да му кажа едно огромно БЛАГОДАРЯ!!! Постъпи като истински приятел, прие нещата присърце. Главата беше направена бързо, качествено и не на последно място да отбележа - коректното му отношение.

През това време се захванах да разглобя блока. Измерих всички износващи се части и след консултация с руските сайтове и Евгени - БЛАГОДАРЯ и на него, стигнах до изводите, че двигателя е работил много добре:

- Цилиндрите бяха в допуск, без надрано;
- Буталата бяха в добро състояние, с минимални следи от работа, които полирах с водна шкурка потопена в масло;
- Сегментите също бяха в допуск, с хлабина при ключа в допуск;
- Лагерните шийки на коляновия вал и те бяха в допуск, с минимални следи от употреба - полирах и тях;

Като цяло стана ясно, че ще минем без шлайф, а само с почистване и смяна на някои части. Основния ремонт се превърна в ревизия, което можеше само да ме радва.

След консултация с жената, решихме да купим скъпи части западно производство с надеждата да са по-качествени. След издънката със спирачната помпа вече нямам доверие на НАР както преди.

Сегменти взехме Мале, биелни лагери Глико, основни нямаше, затова ползвах руски, семеринги Кортеко, Виктор - рейнц, ремък ангренажен и за генератора Континентал, водна помпа Ина (старата беше Хепу с много малък пробег, но все пак реших да монтирам нова).

Почистих и боядисах блока на двигателя, сглобих всичко, почистих и ревизирах маслената помпа. Завърших така нареченото "долнище". Там някъде по това време главата беше готова. Монтирах и нея. Монтирах ремъчни колела, обтяжна ролка, зацепих ангренажния ремък. Регулирах клапаните. Поиграх си малко да напасна колекторите към главата. Монтирах ремонтирани карбуратор и бензинова помпа.

Маховика беше добре. Не съм имал проблеми със съединителя или със зъбния венец Искаше ми се все пак профилактично "да му пуснат една стружка, но се оказа, че струга на моя съсед е малък и не може да хване на него маховика. Та... реших да не се занимавам и да го оставя така.

За съединителя до колкото помня предишния собственик на колата беше казал, че е нов, освен това, че е от известна марка. Не помня точно Лук/Закс... нещо такова. Оказа се, че е руски, вероятно наистина нов. Не съм имал проблеми до сега с него и тъй като колата не се кара спортно, реших да го върна обратно, за да си изкара ресурса до край.

Аксиалния лагер беше зле, не можахме да намерим някакъв на реномирана марка, затова поръчахме руски.

И така двигателя беше готов.
Прикачени файлове
IMG_20230224_214123.jpg
IMG_20230226_133400.jpg
IMG_20230226_133855.jpg
IMG_20230226_132152.jpg
IMG_20230226_175627.jpg
IMG_20230226_155102.jpg
IMG_20230226_155058.jpg
IMG_20230226_155110.jpg
IMG_20230226_141221.jpg
IMG_20230226_144536.jpg

Потребителски аватар
LADA-2107
Член на Лада Клуб България
Мнения: 6024
Регистриран: 13 април 2008
Репутация: 315
Местоположение: Стара Загора
Контакти:

ВАЗ 21083 - LADA-2107

Мнение от LADA-2107 » 31 май 2023 10:41

Дойде ред на скоростната кутия.

Колата беше с възможно най-дългото главно предаваме 3,7, което мен лично доста ме дразнеше. За дълъг път и магистрала - добре. Един път като се засилиш - държи скорост, оборотите не са високи. Обаче за града, за планински пътища, за нагорнища не ми харесва. По мое мнение 3,7 не е за тази кола. Няма достатъчно сила за такова предавателно число.

Имах корона с диференциал за 3,9, обаче вторичния вал беше от 4-степенна кутия и не ми вършеше работа. Накарах жената да ми поръча нов вал за 5-степенна. Имах няколко скоростни кутии на части + тази от колата и още една сглобена. Захванах се да разглобя сглобените и всички части с които разполагам да наредя на пода в гаража, за да мога да подбера най-запазените.

Поръчах нови лагери Фаг и сглобих скоростната кутия. С вторите по "хубост" части "събрах" още една скоростна кутия да имам резервна.

Не съм особено доволен от постигнатия резултат. Няма голяма промяна в шумовете от скоростната кутия преди и след ремонта. Обмислям варианта за 6-степенна от Фиат.

Имах някакви полуоски, останали карета и така нататък. Почистих ги и подбрах тези които са най-добри. Жената поръча нови маншони, скоби, грес... Всичко както (си) му е реда. Горе - долу по това време пак жената намери две чисто нови полуоски, обаче стояли по складовете много години със втвърдени и скъсани маншони на каретата. Налях масло до колкото можах, навих им по една найлонова торба и ги прибрах "да има (за бъдещите поколения)"!
Последна промяна от LADA-2107 на 31 май 2023 11:14, променено общо 1 път.

Потребителски аватар
LADA-2107
Член на Лада Клуб България
Мнения: 6024
Регистриран: 13 април 2008
Репутация: 315
Местоположение: Стара Загора
Контакти:

ВАЗ 21083 - LADA-2107

Мнение от LADA-2107 » 31 май 2023 11:02

По окачването се чуваше някакво тропане от доста време. Сега беше момента да разглобя и проверя абсолютно всичко:

- Лагер тампони/горни опори на макферсоните - здрави без луфтове;
- Кормилни накрайници - здрави без луфтове, добавих им обилно количество грес;
- Щарнири - единия здрав, другия леко тръгнал, нищо фрапиращо, смених ги с нови, добавих им допълнителна грес;
- носачи - с кашнати тампони от маслото което е капало от двигателя и смачкани от годините експлоатация, не ми се занимаваше с избиване и набиване, купих нови носачи, все пак взех и тампони ако някой ден се наложи да възстановим оригиналните носачи;

- Предни опори/конзоли (под радиатора) - бях взел някакви "спортни/усилени" от ТАЗ Тунинг още за предишната Самара, но така и не ги монтирах на нея, затова влязоха в употреба на тази.

- След подробен оглед на макферсоните установих нещо много интересно. Амортисьорите не са стандартни, а някакви с много дебел стержен. Ама какви са идея нямам. Върнах ги обратно на колата.

Въпреки всичкия положен труд пак има някакво потропване. Спокоен съм, защото знам, че няма какво да се извади или разпадне, но все пак е неприятно.

Към нещата които бяха предвидени за ревизия бяха също кормилната рейка и стабилизиращата щанга. Обаче не стигнах до тях. Твърде вероятно е потропването да идва от там.

При скорост между 90 и 110 км/ч волана, а и цялата кола тресе. Още не съм установил от какво е.

Предвиден е монтаж на нова по-дебела стабилизираща щанга.
Прикачени файлове
IMG_20230322_175057.jpg
IMG_20230322_175046.jpg
IMG_20230322_175043.jpg

Потребителски аватар
LADA-2107
Член на Лада Клуб България
Мнения: 6024
Регистриран: 13 април 2008
Репутация: 315
Местоположение: Стара Загора
Контакти:

ВАЗ 21083 - LADA-2107

Мнение от LADA-2107 » 31 май 2023 11:12

Ел. стъклата спряха да работят миналата есен. С наближаването на летния сезон и горещините се заех да ги оправя.

Междувременно се откачи жилото на клапата топло - студено която се намира в кутията на парното. Класически проблем. Омръзнало ми е вече. От Жигули до Самара така ли не можаха да го измислят малко по-масивно и по-надеждно? В момента карам Фиат Пунто 1-ва генерация с климатик и ново радиаторче на парното, който обмислям края на лятото да бракувам, ако не успея да го продам до тогава. Доста се замислям дали не мога да присадя парното от Фиата заедно с климатика в Самарата.

В същото време взех от кума ми (който се занимава с разглобяване на коли) арматурно табло от Опел Вектра 2000-та година което възнамерявам да опитам да монтирам в Самарата, тъй като оригиналния "рафт" не ми допада особено много.
Прикачени файлове
IMG_20230514_200633.jpg

Потребителски аватар
tojaga
Член на Лада Клуб България
Мнения: 1696
Регистриран: 23 февруари 2008
Репутация: 88
Местоположение: София
Автомобил: ВАЗ 21083

ВАЗ 21083 - LADA-2107

Мнение от tojaga » 31 май 2023 22:01

Евала за свършената работа!

Потребителски аватар
curse_m
Мнения: 2835
Регистриран: 16 април 2008
Репутация: 78
Местоположение: Лакатник
Автомобил: ВАЗ 21104

ВАЗ 21083 - LADA-2107

Мнение от curse_m » 01 юни 2023 16:25

Нормално изглеждаща стара Самара... и изобщо стара кола у нас при която собственика не го в вълнувало тече ли масло, изобщо тече ли нещо. По всички паркинги у нас лесно се проверява тази теория. :( Така че напред да коригираш това. (victory)
Относно частите от НАР, или изобщо оригинални части. В момента като оригинални се пакетират съмнителни неща, гледах водна помпа наскоро. Не бих я препоръчал на някой да си я слага на колата. Така че каквото е внасяно в последната година трябва добре да се проверява, защото не е ясно от кой завод иде. Части които имат на склад от преди това няма проблеми, те са си нормални. С частите в момента за по старите модели положението е зле, отделно от въпроса с цените.
Не знам каква е тая драма с това парно на Самарата, но всичко като е изправно аз проблеми не виждам, и не се чупи толкова лесно. Самото парно е брутално. Далеч по-добре от на Пунто 1.(Имал съм такава кола) Копчетата самите с малко тунинг няма да се вадят толкова лесно. Иначе Самара е предвидена за климатик при проектирането си още и още доста екстри които ние не сме виждали:
Lada Vesta SW Cross, Lada Kalina 2 универсал, Lada 21104

Отговори

Върни се в “Моят автомобил”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост