Регулиране на клапани.
- Frysco
- Зам. председател на ЛКБ
- Мнения: 4315
- Регистриран: 18 април 2008
- Репутация: 201
- Местоположение: София
- Автомобил: ВАЗ 2106
- Контакти:
Регулиране на клапани.
И така, без дълги предисловия-знаете колко важна е топлинната хлабина на клапаните. Има създадени няколко инструменти за настройката и на класиките - хлабиномерна пластина, приспособление за индикаторен часовник за два клапана, приспособление за индикаторен часовник за осем клапана. Аз поради една или друга причина, съм ги събрал и трите вида и реших, че като фенове, може би ще ви е интересно да ги видите. В темата при възможност, или ако друг има такава, ще покажа и процеса по регулиране и на Самара.
Тези дни реших да проверя клапаните на жълтата Лада и имам повод да снимам, като в случая използвам приспособление за осем клапана. Някои общи правила за трите уреда и реглажа при Класика - за да са регулира клапана, трябва да се развие първо контрагайката с ключ 17, след което регулировъчния болт се настройва с помощта на ключ 13. Не се опитвайте да развиете болта, с неразхлабена контрагайка, защото се заобля лесно. Има определен ред за настройката:
-почва се от положение белега на шайбата на коляновия вал да сочи 0, белега на разпределителния сочи 0, регулират се клапани 6 и 8.
-превърта се коляновия вал на 180 градуса, регулират се 4 и 7.
-превърта се още 180 градуса, клапани 1 и 3.
-превърта се още 180-клапани 2 и 5.
Аз лично имам нарисувани с маркер белези на тялото на делкото и отстрани на палеца и гледам тях. При всяко завъртане на 180 градуса, палеца се завърта на 90 и може при нарисувани белези на положението за възпламеняване за четирите цилиндъра, да се види сравнително точно къде сме. Коляновия вал го въртя с ключ 38 за храповата гайка на шайбата.
Като за начало, дъската на която се закрепва стойката с индикаторния часовник, обхваща кожуха от край до край-има три гайки за закрепване на щатните шпилки на кожуха-две в краищата на кожуха и една по средата, за останалите две шпилки си има технологични отвори. Навиват се, без да се развиват гайките на кожуха, на резбата която стърчи над тях. Индикатора се закрепва в стойчица с малка люлка-единия край на люлката пипа повърхноста на кобилицата, над регулировъчния болт. Втория-крачето на индикатора. Използва се обикновен индикатор, може да не е щатния от комплекта, а всякакъв.
След като сме монтирали стойката на първия клапан, с пластинката от комплекта повдигаме кобилицата докато опре в гърбицата на вала.Трябва да се притиска леко, при повече натиск, може да започнете да отваряте клапана и ще се излъжете.Усеща се. След това, държейки кобилицата притисната в гърбицата, завъртаме пръстена на индикаторния часовник, така че стрелката да покаже 0. Отпускаме кобилицата, стрелката на индикатора се премества и виждаме какво показва: В случая показва малко повече от 0.70 мм, а по този метод, правилното показание е 0.52 мм, тоест хлабината е увеличена и трябва да се регулира. Посочената стойност 0.52, е валидна при температура на околния въздух 20 градуса и кола преседяла минимум 24 часа на такава температура. Отхлабваме контрагайката с ключ 17: След което взимаме ключ 13 и регулираме болта, докато индикатора не покаже около шест-осем деления след стойноста 50. Внимавайте да не се объркате с шест-осем деления ПРЕДИ стойноста 50, защото клапана ще стане натегнат, когато двигателя достигне работна температура и има опасност да прегори, а работата на двигателя ще се влоши.Освен това, при последващото затягане на контрагайката, ако сте на 6-8 деления преди 50, стрелката ви няма да отиде на приблизително две деления преди 50, а някъде съвсем другаде. Примерно, ще ви се стори, че затягате контрагайката, а хлабината се увеличава, вместо да намалява. Реално тя всъщност намалява. При индикаторния часовник, стойноста се увеличава с движението на стрелката по часовниковата (имам предвид на ръчен или стенен обикновен часовник) ако гледаме черните цифри. Ако гледаме червените е огледално.За начинаещи е препоръчително да гледат черната скала и да помнят правилото за посоката. Следва затягане на контрагайката, при което би трябвало да се премести с нея и реглажния болт и стойноста да дойде точно на две деления след 50. Ако ли не, според това колко деления не сме уцелили, разхлабваме контрагайката и ги добавяме/вадим от тези 6-8 деления преди затягането. За всеки случай се проверява още един път с пластинката при упор на кобилицата в гърбичката, колко показва индикаторния часовник, дали нещо не се е разместил: При опирането на кобилицата, хората без опит ще забележат, че често стрелката не отива точно на 0, а малко преди, после малко след-не е фатално.Достатъчно точно е в рамките на едно деление преди и след 0-та.
Накратко е това, в момента не се сещам друго по самия процес, но ако имате въпроси, питайте. Също ще гледам да снимам и другото приспособление за два клапана-то по принцип на работа не се различава, но е различно изпълнение. Ще снимам и пластините които имам.
Тези дни реших да проверя клапаните на жълтата Лада и имам повод да снимам, като в случая използвам приспособление за осем клапана. Някои общи правила за трите уреда и реглажа при Класика - за да са регулира клапана, трябва да се развие първо контрагайката с ключ 17, след което регулировъчния болт се настройва с помощта на ключ 13. Не се опитвайте да развиете болта, с неразхлабена контрагайка, защото се заобля лесно. Има определен ред за настройката:
-почва се от положение белега на шайбата на коляновия вал да сочи 0, белега на разпределителния сочи 0, регулират се клапани 6 и 8.
-превърта се коляновия вал на 180 градуса, регулират се 4 и 7.
-превърта се още 180 градуса, клапани 1 и 3.
-превърта се още 180-клапани 2 и 5.
Аз лично имам нарисувани с маркер белези на тялото на делкото и отстрани на палеца и гледам тях. При всяко завъртане на 180 градуса, палеца се завърта на 90 и може при нарисувани белези на положението за възпламеняване за четирите цилиндъра, да се види сравнително точно къде сме. Коляновия вал го въртя с ключ 38 за храповата гайка на шайбата.
Като за начало, дъската на която се закрепва стойката с индикаторния часовник, обхваща кожуха от край до край-има три гайки за закрепване на щатните шпилки на кожуха-две в краищата на кожуха и една по средата, за останалите две шпилки си има технологични отвори. Навиват се, без да се развиват гайките на кожуха, на резбата която стърчи над тях. Индикатора се закрепва в стойчица с малка люлка-единия край на люлката пипа повърхноста на кобилицата, над регулировъчния болт. Втория-крачето на индикатора. Използва се обикновен индикатор, може да не е щатния от комплекта, а всякакъв.
След като сме монтирали стойката на първия клапан, с пластинката от комплекта повдигаме кобилицата докато опре в гърбицата на вала.Трябва да се притиска леко, при повече натиск, може да започнете да отваряте клапана и ще се излъжете.Усеща се. След това, държейки кобилицата притисната в гърбицата, завъртаме пръстена на индикаторния часовник, така че стрелката да покаже 0. Отпускаме кобилицата, стрелката на индикатора се премества и виждаме какво показва: В случая показва малко повече от 0.70 мм, а по този метод, правилното показание е 0.52 мм, тоест хлабината е увеличена и трябва да се регулира. Посочената стойност 0.52, е валидна при температура на околния въздух 20 градуса и кола преседяла минимум 24 часа на такава температура. Отхлабваме контрагайката с ключ 17: След което взимаме ключ 13 и регулираме болта, докато индикатора не покаже около шест-осем деления след стойноста 50. Внимавайте да не се объркате с шест-осем деления ПРЕДИ стойноста 50, защото клапана ще стане натегнат, когато двигателя достигне работна температура и има опасност да прегори, а работата на двигателя ще се влоши.Освен това, при последващото затягане на контрагайката, ако сте на 6-8 деления преди 50, стрелката ви няма да отиде на приблизително две деления преди 50, а някъде съвсем другаде. Примерно, ще ви се стори, че затягате контрагайката, а хлабината се увеличава, вместо да намалява. Реално тя всъщност намалява. При индикаторния часовник, стойноста се увеличава с движението на стрелката по часовниковата (имам предвид на ръчен или стенен обикновен часовник) ако гледаме черните цифри. Ако гледаме червените е огледално.За начинаещи е препоръчително да гледат черната скала и да помнят правилото за посоката. Следва затягане на контрагайката, при което би трябвало да се премести с нея и реглажния болт и стойноста да дойде точно на две деления след 50. Ако ли не, според това колко деления не сме уцелили, разхлабваме контрагайката и ги добавяме/вадим от тези 6-8 деления преди затягането. За всеки случай се проверява още един път с пластинката при упор на кобилицата в гърбичката, колко показва индикаторния часовник, дали нещо не се е разместил: При опирането на кобилицата, хората без опит ще забележат, че често стрелката не отива точно на 0, а малко преди, после малко след-не е фатално.Достатъчно точно е в рамките на едно деление преди и след 0-та.
Накратко е това, в момента не се сещам друго по самия процес, но ако имате въпроси, питайте. Също ще гледам да снимам и другото приспособление за два клапана-то по принцип на работа не се различава, но е различно изпълнение. Ще снимам и пластините които имам.
Последна промяна от Frysco на 07 мар 2017 21:20, променено общо 2 пъти.
Регулиране на клапани.
Браво! Върна ме 20 години назад, когато се мъчех с тези джаджи и хидравличните повдигачи бяха нещо неземно...
Само ми се стори излишно нулирането на индикатора след повдигането на кобилицата. Индикаторът мери и в двете посоки, та не видях особена логика да го нулирваш, когато си напънал кобилицата, защото тогава малко или много може да мръдне. Аз го нулирам, когато всичко е спокойно и не се напъвам. Просто тогава отчитам стойностите по червената скала.
Само ми се стори излишно нулирането на индикатора след повдигането на кобилицата. Индикаторът мери и в двете посоки, та не видях особена логика да го нулирваш, когато си напънал кобилицата, защото тогава малко или много може да мръдне. Аз го нулирам, когато всичко е спокойно и не се напъвам. Просто тогава отчитам стойностите по червената скала.
- Frysco
- Зам. председател на ЛКБ
- Мнения: 4315
- Регистриран: 18 април 2008
- Репутация: 201
- Местоположение: София
- Автомобил: ВАЗ 2106
- Контакти:
Регулиране на клапани.
Да, сетих се и го допълних... аз самия, не съм работил много с металорежещи машини и внимавам с показанията и скалите. Мисля че е добре, всеки начинаещ да го прави. Може разбира се да се направи и обратното, да се настрои при упор на 0.52 и да се цели после нулата, но според мен е все тая.
П.С. А и давам точната рецепта която сам съм открил за по-бърза настройка - това с преднастройването на малко по голяма стойност, която се коригира след затягането. Такова нещо никъде не съм видял да са писали. Мисля, че ще работи и при други.
П.С. А и давам точната рецепта която сам съм открил за по-бърза настройка - това с преднастройването на малко по голяма стойност, която се коригира след затягането. Такова нещо никъде не съм видял да са писали. Мисля, че ще работи и при други.
- tojaga
- Член на Лада Клуб България
- Мнения: 1546
- Регистриран: 23 февруари 2008
- Репутация: 55
- Местоположение: София
- Автомобил: ВАЗ 21083
Регулиране на клапани.
Запазвам си час, два или три за регулиране клапаните на самарата. Ще бъда фотограф, Радо ще напише особеностите. Не вярвам нещо да е по различно. Улеснение от моя страна, главата няма да бъде монтирана върху блока!
- Frysco
- Зам. председател на ЛКБ
- Мнения: 4315
- Регистриран: 18 април 2008
- Репутация: 201
- Местоположение: София
- Автомобил: ВАЗ 2106
- Контакти:
Регулиране на клапани.
Съгласен... трябва да взема инструмента от Таз тунинг.
- tojaga
- Член на Лада Клуб България
- Мнения: 1546
- Регистриран: 23 февруари 2008
- Репутация: 55
- Местоположение: София
- Автомобил: ВАЗ 21083
Регулиране на клапани.
За клапаните ли? Аз ще ги предоставя, имам целият комплект за регулиране + 3 кг. пулове.
Последна промяна от tojaga на 07 мар 2017 21:54, променено общо 1 път.
Регулиране на клапани.
Имам предвид, че когато напъваш кобилицата, ръката ти няма как да е супер стабилна, за да настроиш скалата. Все пак работим със стотни от милиметъра. А когато кобилицата си е легнала долу на опората, нищо не мърда и можеш точно да си настроиш нулата. В крайна сметка, на кой както му е удобно. Важното е накрая разстоянието да се получи, колкото трябва да бъде.Frysco написа: ↑07 мар 2017 21:22Да, сетих се и го допълних... аз самия, не съм работил много с металорежещи машини и внимавам с показанията и скалите. Мисля че е добре, всеки начинаещ да го прави. Може разбира се да се направи и обратното, да се настрои при упор на 0.52 и да се цели после нулата, но според мен е все тая.
П.С. А и давам точната рецепта която сам съм открил за по-бърза настройка - това с преднастройването на малко по голяма стойност, която се коригира след затягането. Такова нещо никъде не съм видял да са писали. Мисля, че ще работи и при други.
- Frysco
- Зам. председател на ЛКБ
- Мнения: 4315
- Регистриран: 18 април 2008
- Репутация: 201
- Местоположение: София
- Автомобил: ВАЗ 2106
- Контакти:
Регулиране на клапани.
Не трябва да се напъва, поне не и толкова че да е нестабилна ръката. Луфта се обира почти без усилие. Когато кобилицата опре в гърбицата, просто се придържа с едната ръка и скалата се завърта с другата. Ако се натиска силно, започваме да преодоляваме усилието на пружината на клапана и той се отваря.
- LADA-2107
- Член на Лада Клуб България
- Мнения: 5367
- Регистриран: 13 април 2008
- Репутация: 233
- Местоположение: Стара Загора
- Контакти:
Регулиране на клапани.
Браво Радо, страхотна тема, добре обяснено и със снимки при това.
Чакам с нетърпение да видя и за Самара.
Защо не мога да оценя първия пост с повече от една точка???
Чакам с нетърпение да видя и за Самара.
Защо не мога да оценя първия пост с повече от една точка???
- Frysco
- Зам. председател на ЛКБ
- Мнения: 4315
- Регистриран: 18 април 2008
- Репутация: 201
- Местоположение: София
- Автомобил: ВАЗ 2106
- Контакти:
Регулиране на клапани.
Продължавам с един бърз преглед и на останалите приспособления за регулиране на клапаните за Лада Класика. Първо е приспособлението с индикаторен часовник, със стойка за два клапана.
Установяваме примерно, че вала е отместен с три градуса закъснение спрямо това, което трябва да е. Лично аз, тъй като съм с нова верига, банани, успокоители и тн, свалих шайбата и я отнесох на приятел фрезист и го помолих да ми пробие нова дупка за щифта на разпределителния вал точно на 177 градуса от старата, по същата окръжност. След като я монтирах обратно, всичко с градусите си дойде на мястото. Единствено белега на шайбата за разпредвала не е където трябва, но това изобщо не ме притеснява, тъй като той така или иначе ми е безполезен. В крайна сметка, който може да си засече сам припокриването, този белег наистина не му е полезен с нищо. Но ако държите на него, фрезиста може да ви маркира нов белег, с корекция спрямо стария със същите градуси, тоест на 177 градуса от стария по окръжноста.
Ако не бях коригирал центровката, колата ми щеше да тъпче в ниските и да върви само на високи. Вместо това, тя стана доволно вървяща, през целия диапазон от обороти. При това и разхода ми е доволно близък до дадените в книжката стойности.
И за последна снимка в това мнение ,ще сложа снимка на ключа с който въртя коляновия вал. Този е от оригиналния комплект инструменти и е доволно дълъг, което го прави много удобен за тея операции. Тъй като такива не се продават, лесно може да си направите такъв на лазер. Това, което ви трябва да знаете е, че шестограма му е размер 38. Чертеж може да си направите и сами, но вероятно там където ще го режат, могат да ви направят също.
Това е самата стойка-закрепва се по същия начин като дъската за осем клапана. Няма отделна стойчица за индикатора, той се поставя в дупка в тялото, а се придържа от пластина от пружинна неръждавейка. На него има табличка с поредноста на регулиране на клапаните и стойноста 0.52. Индикаторния часовник опира кобиличката с помощта на едно удължение-човчица, която се надява директно на него.
Кобиличката се повдига по същия начин - с помощта на пластинка.
Целият комплект изглежда по този начин в кутииката си:
Приспособлението може да се ползва и за една друга хитра операция - центроване на разпределителния вал. Това е една операция, която е също доста важна за двигателя, от центроването на вала зависи какъв ще е характера на неговия вървеж - в ниските или високите. Отбелязаната на шайбата на веригата/ремъка точка е изключително груба за да даде точна представа за положението на вала. И затова може да се ползва приспособлението за измерване на препокриването на всмукателния и изпускателния клапан в такт запалване, спрямо ГМТ. Това става по следния начин:
Приспособлението се закрепва на първи цилиндър, който трябва да е в такт запалване. Необходим е втори индикатор, със същата или подобна удължителна човка, двата индикатора опират в двете кобилици. Предварително трябва да се разграфи или шайбата на коляновия вал през пет градуса около белега и, или капака на клапаните. Броя на белезите трябва да съответства до към 40 градуса преди и 40 след ГМТ.
След което започваме да въртим бавно коляновия вал напред - назад и да следим индикаторите. Стойностите които те ни показват са без значение, идеята е по движението на стрелките да хванем кога започва да се отваря изпускателния клапан и кога се затваря всмукателния. Установяваме по белезите на шайбата, че всмукателния се затваря 20 градуса след ГМТ, а изпускателния се отваря 10 градуса преди ГМТ, делим стойностите на две и ги сравняваме с кръговата диаграма за нашия разпределителен вал. Има ги доволно разпространени в интернет.Установяваме примерно, че вала е отместен с три градуса закъснение спрямо това, което трябва да е. Лично аз, тъй като съм с нова верига, банани, успокоители и тн, свалих шайбата и я отнесох на приятел фрезист и го помолих да ми пробие нова дупка за щифта на разпределителния вал точно на 177 градуса от старата, по същата окръжност. След като я монтирах обратно, всичко с градусите си дойде на мястото. Единствено белега на шайбата за разпредвала не е където трябва, но това изобщо не ме притеснява, тъй като той така или иначе ми е безполезен. В крайна сметка, който може да си засече сам припокриването, този белег наистина не му е полезен с нищо. Но ако държите на него, фрезиста може да ви маркира нов белег, с корекция спрямо стария със същите градуси, тоест на 177 градуса от стария по окръжноста.
Ако не бях коригирал центровката, колата ми щеше да тъпче в ниските и да върви само на високи. Вместо това, тя стана доволно вървяща, през целия диапазон от обороти. При това и разхода ми е доволно близък до дадените в книжката стойности.
И за последна снимка в това мнение ,ще сложа снимка на ключа с който въртя коляновия вал. Този е от оригиналния комплект инструменти и е доволно дълъг, което го прави много удобен за тея операции. Тъй като такива не се продават, лесно може да си направите такъв на лазер. Това, което ви трябва да знаете е, че шестограма му е размер 38. Чертеж може да си направите и сами, но вероятно там където ще го режат, могат да ви направят също.
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост