ВАЗ 2101 - m_g

Теми за автомобили запазени или възстановени в автентично състояние.
Потребителски аватар
m_g
Член на Лада Клуб България
Мнения: 404
Регистриран: 12 март 2008
Репутация: 73
Местоположение: София
Автомобил: 2101+M21

ВАЗ 2101 - m_g

Мнение от m_g » 19 авг 2019 14:36

Ето какво беше изначалното състояние на колата преди да започнем реставрацията.
40-годишна улична кола - не само тотално изгнила, ами и крива след две тежки катастрофи. 2002г. - сменяван преден кош, заварки с оксижен. 2007г. - удар отзад и след това челно спиране в предната кола. Карана ежедневно от 2002 до 2008г и след това сравнително редовно.
Та разрових се и ето каква хубавица е била.
Изображение

Тук като се загледаш се вижда къде съм мацал с четката петънцата ръжда.
Изображение

Отдясно беше кърпена 2011г с листова ламарина. Реално съсипах нов праг, нова задна врата и нов преден калник. Прагът беше заварен върху вече двата изгнили (нейния си и още един 2002г) Та бяха три прага един върху друг. Всичко беше боядисано върху ръждата... Е да, дадох 250 лева, ама за две години пак беше пътник.
Изображение

Тука се виждат трите основни цвята на купето. Таванът си е от 2002г, дясната страна - 2013г, отляво и капакът - 2007г. Красота.
Изображение

Колата не износваше гумите, но отляво беше по-висока отколкото отдясно - всичко беше криво, бито и трагично.
Изображение

Вътре - табло от 2101 от варианта между 1974 и 1976г, изгорели калъфки, скъсана тапицерия на тавана...
Изображение

Изображение

Изображение

Тук се вижда колко е зле коша. Отдясно страницата буквално липсваше и е закърпена с лист на точкови заварки върху дупката.
Изображение

Ръжда и кал. Личи си как беше заварявана рамката на радиатора - оттук отзява, оттам идва късо. Точки с телачката без пилене - нали не се вижда?! 2002г. един п***рас боядиса коша върху транспортния грунд. За 11г боята буквално е паднала на много места, отдолу черното е ръждясало...
Изображение

Изгнила беше даже кутията на парното.

Потребителски аватар
m_g
Член на Лада Клуб България
Мнения: 404
Регистриран: 12 март 2008
Репутация: 73
Местоположение: София
Автомобил: 2101+M21

ВАЗ 2101 - m_g

Мнение от m_g » 20 авг 2019 12:25

Как започна всичко?
Няколко години събирах нови части за ВАЗ 2101.
Снимките са от последния ден на колата в движение и изгнила - юли месец 2013г.
Изображение

Дъното го купих 2011г. от небезизвестния Ваик - Арменеца, който имаше невероятно зареден магазин за Лада в моя квартал. Държах си го две години на площадката пред апартамента и ето, дойде му времето.
Изображение

Изображение

Дъното е натоварено. Това всъщност е и последната употреба на горен багажник. От него се мачкат лайсните на водостоците.
Изображение

Задна лява врата, калника, маската и капака са в цвета на тавана, тоест боядисвани 2002г.
Предна лява, калника и капака са 2007.
Дясната страна - 2011. В добавка има мазано с четката.
Съвсем закономерно развитие при ползване на евтини материали, активно каране през цялата година и съхранение на улицата.
Изображение

Изображение

Разноцветна и крива, но светлините работят.
Изображение

Левият калник още 2002г. беше монтиран накриво, после го ударих 2007г. - поизправиха го и получи кофа кит, който се напука. Чудо!
Изображение

Отдясно доминира забърканият през 2011г. по-зеленикав нюанс. За 250 лева кърпене + боя и резултатът е подобаващ. Жалко, че не направих близки снимки да се види колко беше грозно. На всичкото отгоре за две зими пак почна да гние.
Изображение

Задната маска беше "изправена" с кит през 2007г. след удара. След това пак я чукнах и кита падна (вижда се в долната част как я няма една буца). Естествено си бях мазнал с четката отгоре.
Изображение

Както казах, дълго време събирах какви ли не ламарини. В момента и да ги търсиш, няма откъде да се намерят. Всичко е старо съветско производство.
Тая колонка е рязана от заводски предлаганите "праг - рамки", тоест цяла лява или дясна част на колата. Така нареченият външен праг всъщност в завода е едно цяло с външната част на колонките и дори гредата над вратите.
На заден план се вижда какво е станало за 11 години с кикпанела, стената и рога. Всичко е изгнило. А беше намазано с български червен грунд и черно битумно Боди. 2002г. докато сменяваха калниците, всеки ден съм ходил в сервиза и мазах с четката до припадане. Е, чистих ръждата с четка и мазах със зелен ръждопреобразувател. Оказа се, че обработена с боклучиви материали ламарина не държи, ама изобщо.
Изображение

Калници, капаци, прагове, маски, всичко е ново и прекарано с Жигулата до тогавашния гараж на Сашо във Враждебна.
Изображение

Рогове и така наречените от руснаците "топори" - фабрично заварени лонжерон с предна напречна греда и стойка за крик.
Дъното идва от завода без гредите. Съответно Сашо сглоби цялата конфигурация.
Изображение

Вътрешните предни колонки - на тях се завиват пантите на вратите, както и ламарината над парното.
Изображение

Челната стена между купето и мотора. За 2101 не намерихме. Открихме обаче за 2017. Съответно в последствие поставихме педален възел тип 2103 и серво на спирачките, което си е добра доработка, откъдето и да я погледнем.
Изображение

Тук се вижда легена на парното. При катастрофата през 2002г той беше много смачкан и след това само изправен криво ляво. Е, за 11г. успя и да изгние.
Изображение

Още калници. Съветски. През 2002г. намерих и сложих полски, а там има разлика в ръба горе и беше по-остър, отколкото този на вратите. Класика в жанра. Преди двайсетина години се слагаше каквото има. Части се произвждаха къде ли не и съответно рядко някоя Лада имаше нормална линия. Най-фрапиращите случаи бяха с по-дълги или по-къси калници или капаци.
Изображение

Та ето ги тези всичките неща на колата. Отваря се, затваря се, не зяе. И като пита някой - боядисвана ли е, се чудя какво да му кажа.
Изображение

еver20102
Мнения: 181
Регистриран: 30 октомври 2011
Репутация: 2

ВАЗ 2101 - m_g

Мнение от еver20102 » 09 сеп 2019 15:11

Ми , не е! Кажи му че това е оригиналната боя. Има ги всякакви наивници.

Потребителски аватар
m_g
Член на Лада Клуб България
Мнения: 404
Регистриран: 12 март 2008
Репутация: 73
Местоположение: София
Автомобил: 2101+M21

ВАЗ 2101 - m_g

Мнение от m_g » 26 сеп 2019 17:22

Покрай темата за Москвича 412 на Методи, една вечер се събрахме чудесна група ентусиасти за разходка.

Митко със Шкодата:
Изображение
Иван с ранен 2140 чист, недефорсиран:
Изображение
Методи с 412:
Изображение
Моя милост с главната героиня на тая тема, а именно Жигула:
Изображение

Не бях карал 2101 от сума време и така хем й врътнах няколко десетки километра, хем имах шанса да покарам на дълго и 412, и 2140.
Докато се натъкмим, стана сигурно 8 без нещо и почна да се стъмва.
Исках да видя какво може Шкодовият двигател 781 с хоризонтални карбуратори, по-широкофазен разпределителен вал, електронно запалване и по-широка генерация. Скоростната кутия е 5-степенна с мокрите полувалове. Общо взето подобна конфигурация ми се върти в главата за Шкодата ми. Кутия имам, мотор не е проблем да се купи. Естествено, двойните карбуратори са и скъпи, и хубави, та не зная дали бих се заиграл чак толкова. Все едно, колата върви много приятно и на фона на стандартната 120Л дава възможност за по-хазартен стил на управление.
Така и не можахме да я пробваме срещу чист 412 заради дребна неизправност. С дружни усилия измайсторихме вариант като за прибиране до гаража.
Спрямо настоящия сетъп на 2101, както бях писал - No replacement for displacement. 400 кубика са си 400 кубика отгоре. Никакви шансове на ускорение и доускорение, въпреки че съм с 3,9 главно.
Понеже много ми се караше Москвич, изврънках Методи и минах към 25 километра с неговия 412.
Много ми хареса и като вървене, и като поведение по неравности. Има това меко прелитане като на старата Волга или Варшава. Като динамика е супер за епохата си и 1500 кубиковия клас. Може би на бензин като динамика ще е около или дори над възможностите на правена Шкода. Поне такова ми е усещането на мене. Отлично реагира на педала на газта, много добре се развърта в обороти. На фона на М21 е като ракета буквално. Не че тя не върви, просто заради трите скорости и килограмите е много по-тромава.
Общо взето, мисълта, че чистия 412, Лада 1500 и 1600 и Полски Фиат 125П много или малко са със сходна динамика, ми се затвърди.
На едно широко, безлюдно и безопасно място извън града се позабавлявахме както си знаем.
Изображение

Изображение

Изображение


Та така - бях си намислил да си реша дали искам Шкода или Москвич и отговорът не ме изненадва изобщо. И двете, дедо попе, и двете. Сега е последния момент за търсене на здрав 412, мерак ми е и дано успея да си намеря. За Шкодите - от дете са ми слабост, няма да мирясам докато не подкарам колата на баща ми.
Едно нещо не ми харесва на старите Москвичи (408 и 412) - на предните седалки не им се регулира наклона. Какъвто съм висок, си удрям главата в тавана. Но в крайна сметка, като си купя, ще си му модифицирам шофьорската седалка - колко му е.
В тоя ред на мисли реших да покарам и следващата версия - 2140. Той е с любимите ми жигулови механизми за реглаж на седалки, които и до ден днешен по скромното ми мнение са едни от най-добрите. Облегалката има фино регулиране на винт и грубо на зъби - сложих си я да не ми опира главата.
2140 има много добра ергономия - комбинацията волан - седалка - педали - лост за скорости е добре измислена. Е, тесен е, но това си я ясно изначално. Та 2140 на Иван ми беше супер удобен за каране. Колата е на малък пробег, пълен оригинал и беше огромно удоволствие да я карам. Но пък старото купе с хрома си ме по-по вкуса. 2140 е много по-удобен, но 412 е по-старовремски.
Чувствам се искрено щастлив това ни приключение. Ще се радвам в най-скоро време пак да се съберем.

Като ъпдейт, след това се качих в Ладата 1500 на Иво.
Е, по е хубава от всякакви Шкоди и Москвичи. Седалките са по-удобни от Жигуловите, има много хром, широко й е купето. Здрава е. Има части. Единствено факта, че имам 2101 и че й знам и кътните зъби, леко ми я прави неинтересна. Но е отличен избор без съмнение.
Ще видим какво ще стане и ще стане ли нещо изобщо. Намерил съм много прилична Шкода, един приятел ми подари втора Ниса, абе имам си проблем с главата.

Потребителски аватар
m_g
Член на Лада Клуб България
Мнения: 404
Регистриран: 12 март 2008
Репутация: 73
Местоположение: София
Автомобил: 2101+M21

ВАЗ 2101 - m_g

Мнение от m_g » 03 дек 2019 10:00

Може би от септември не бях я пипал. Сега в неделя ходих да видя какво става. Бръм, запали от раз (преди една - две години накупих нови акумулатори на Варшавата, Волгата и Жигулата).
Въпреки хладното време, се разходих 10-тина километра и останах очарован. Бях позабравил какво хубаво парно има 2101. В моя случай бях намерил ново парно комплект с кожуха, та го сложих преди няколко години. Като сложим, че големият мотор си грее яко и всички уплътнения и изолации са сменяни, вътре буквално става баня за минута. Ех, че хубаво. Бях забравил как е измислено да духа точно на десния крак - голям кеф. За времето си тая кола е била космически кораб на фона на дотогавашните, дето зимата трябва да ги караш с ватенка.
Наумил съм да я покарам по-сериозно тая събота и неделя - ще има и магистрала, и междуселски, че даже и 30-тина километра черен път.
Дано само няма сериозен сняг дотогава.
Понеже обичам да й задавам, вече се усеща, че иначе напълно здравите Мишлени са на 3 години и то летни. Бях ги поръчвал специално, щото никой не държи на склад толкова скъпи 13-ки. Ей, кеф - тръгва настрани дори и на 2-ра само с газ, което идва да подскаже да не си правя весело, за да не строя Жигула отново.

Потребителски аватар
m_g
Член на Лада Клуб България
Мнения: 404
Регистриран: 12 март 2008
Репутация: 73
Местоположение: София
Автомобил: 2101+M21

ВАЗ 2101 - m_g

Мнение от m_g » 03 дек 2019 10:30

А, а по линия терзанията ми дали и каква още соц кола ми се кара, реших и октомври месец си взех трвтата ми Шкода със заден двигател. От дете си имам сантимент към тия коли. Като ученик яко си я карах бежовата, ама я оставих и се скапа.
Изображение

Та тая новата е куче - шампион. Има колосални екстри като джобове на предните врати, оборотомер и подгрев на задното стъкло...
Изображение

Вътре е с Рапидов салон с реглаж на предните седалки по височина - е това металното, дето изглежда като разпорена седалка, е всъщност реглажната шина. Вече е смъкната надолу и даже не опирам много много в тавана.
Изображение

ГЛС интериор с таблото, дето е слагано само на ГЛ/ГЛС и Гарде/Рапид:
Изображение

5 скорости с характерния надупчен лост и 1,3 от Фаворит с английски вал и чудовищните към 70 коне. Има газ. Стандартна Лада 1500 би трябвало да ме бие без проблем, ама то за бърза Лада и аз си имам. На фона на обикновена Шкода, тая е охоо!
Изображение

Много ме кефи, че е от най-ранните - 1979г и няма спойлер отзад.
Изображение

Логично, пак се заиграх.
Уредите бяха супер зле. Кора 120Л с оборотомер от ГЛС на мястото на кръглия уред с лампичките.
Изображение
Нямало къде да се намери, ама аз си намерих:
Изображение
Тия са си точно за ранна ГЛС с хром и прозрачни стъкла. Всичко здраво, те и по Чехия за със спукани кори, а тука слагам здраво.
Всичко свети и мига:
Изображение

Пръснах предницата на атоми и си сложих правилната метална емблема:
Изображение

На пролет - 4 нови гуми, кантовете ги махам, нови масла и антифриз и смело и безотговорно я подкарвам.

konstantin68
Член на Лада Клуб България
Мнения: 90
Регистриран: 26 май 2012
Репутация: 0
Местоположение: Варна
Автомобил: ВАЗ 21013

ВАЗ 2101 - m_g

Мнение от konstantin68 » 03 дек 2019 11:37

Страхотна!Поздравления за труда.

Потребителски аватар
LADA-2107
Член на Лада Клуб България
Мнения: 5540
Регистриран: 13 април 2008
Репутация: 250
Местоположение: Стара Загора
Контакти:

ВАЗ 2101 - m_g

Мнение от LADA-2107 » 04 дек 2019 10:40

Еха, успех с новата придобивка! И карай повече Жигулито.

Потребителски аватар
m_g
Член на Лада Клуб България
Мнения: 404
Регистриран: 12 март 2008
Репутация: 73
Местоположение: София
Автомобил: 2101+M21

ВАЗ 2101 - m_g

Мнение от m_g » 04 дек 2019 16:17

Ще ми се в събота и неделя да покарам Жигули, ама ми се ще и М21. Скапал ми се е изключвателния лагер на съединителя на Волгата. Взех нова муфа и китайски капсулован лагер, че съветския е с хлабина от нов. Вероятно ще се хвърля да я направя утре или вдругиден.
Чудя се. Логично, на сняг и сол е свинщина да се кара каквато и да е стара кола. Волгата има M+S гуми и е висока и супер проходима. Парното обаче е по-слабо, както и чистачките не са върха на сладоледа. Преди 1965 са по-къси, като на ГАЗ-53. Аз съм точно с такива. Жигулата е огън - върви много, не е кой знае колко ниска, има защита, има яко парно, но пък е с летни гуми. От трета страна мога да си пусна гражданска и на Варшавата и да се разходя с нея. И Ниса ми се кара, макар че тя е съвсем зле на хлъзгаво заради товарните гуми с прави канали.
Шкодата до пролетта няма да я изкарвам - тя е за нови гуми, пък и не е пробвана все още.

Потребителски аватар
m_g
Член на Лада Клуб България
Мнения: 404
Регистриран: 12 март 2008
Репутация: 73
Местоположение: София
Автомобил: 2101+M21

ВАЗ 2101 - m_g

Мнение от m_g » 06 дек 2019 09:33

Жигулито ще почива в събота. Вчера рано - рано изкарах Волгата. На работа сложихме нов изключвателен лагер. Взех от Горски извор китайски капсулован лагер със стандартния размер за М21, Варшава и УАЗ с 4 скорости - 688911. Пресовахме си го на нова муфа. Работи отлично за момента. Не съм се отказал от идеята да си намеря руски усилен за 31514 с муфа за вал 35мм и лагер 986710. Пак е капсулован и по руските форуми много го хвалят.
Изображение

Благодарение на чисто новите уплътнения на купето - врати, стъкла, люкове и кожуси на парното, във Волгата е приятно топло въпреки външната температура от -5 градуса. Всички твърдят, че М21 няма парно. Има, но си иска много часове труд и една торба пари за възстановяване уплътненията на колата. Те са сигурно 20 отделни гумени детайла по кожуха, корпуса на вентилатора и люковете - всяко е по 10-15 лева и ги има само в Русия и Украйна... Като сложим и вечно духащите врати - то не са мъхести каналчета, гумени уплътнения и всяко трябва да се монтира грамотно. На фона на 2101, вратата на Волгата има двойно повече детайли и е в пъти по-трудна за ремонт. Или пък кошмарните за монтаж гумени шнурове в плат, които се монтират само при свалена тапицерия на тавана... Или пък лепенето на километри гумено уплътнение по четирите врати, багажника и предния кош. Сигурно два дена са ми отишли само да залепя уплътнителите навсякъде.
Е, струвало си е. На -5 вътре си е дори горещо. Е, не е като на Жигули, но все пак колите са от различни епохи. За 50-те години Волгата си е сериозна машина.
На хлъзгаво и сняг Волгата се държи отлично. Гумите са M+S, бавноходен двигател, тежка кола. Реално - УАЗ на задно. Само че вътре е топло и относително безшумно.
При свалянето на кутията установихме, че се е скъсало едното тампонче на щангата за 2 и 3 скорост. Нямаше как да си ходя до вкъщи за ново, та в крайна сметка снощи в гаража се заврях под Волгата и с малко ненормативна реплика го смених.
Изображение
Тия тампончета са еднакви и на Победа и Варшава - добре, че съм се запасил. Метнах две нови в жабката, да има. Това като се скъса и скоростите поват да правят магарии - не слушат командите от лоста.
Утре, живот и здраве, ще я покарам малко из Балкана .

Отговори

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост