Онлайн магазин за оригинални авточасти за Лада

Какво МАСЛО да налея?(и други сведения по темата)

Смазочни материали, охладителни и спирачни течности.
SCRAPHEAP
Мнения: 7
Регистриран: 29 февруари 2008
Репутация: 0
Контакти:

Какво МАСЛО да налея?(и други сведения по темата)

Мнение от SCRAPHEAP » 11 мар 2008 13:07

ОТГОВОР:
Ясен

Бърз отговор за нетърпеливите:

ДВИГАТЕЛ (важи за всички двигатели ВАЗ):
Сменя се на 10000 км или 1 година - което настъпи по-рано.
- ако си свит откъм пари - 15W40 (това са по-евтини, минерални масла)
- ако си склонен да се отпуснеш - 10W40 или 5W40 (по-скъпи, полусинтетични и синтетични масла)
- ако двигателят е стар, износен и бързо изразходва маслото - 20W50 или 15W50 (това са по-вискозни масла, които по-бавно ще се процеждат през хлабините)

Трябва да изберете масло за бензинови двигатели, марка и модел на маслото - по избор. Изясненият произход е по-важен от шарения етикет.

Уговорка: относно API класовете за мазилните качества можете да не се впрягате. Ако уцелите вискозния клас и на маслото пише, че е за бензинов ДВГ, няма начин да не става за Ладата.


ТРАНСМИСИЯ на ВАЗ Класика и НИВА (скоростна кутия, диференциал, раздатка):
Сменя се на 30000 км или 3 години - което се случи по-рано
- за по-скромните - 80W90 (средна хубост)
- за по-претенциозните - 75W90 (по-качествено)
- ако тече отвсякъде и ремонтът така или иначе наближава - EP90 (евтинджос)
Внимание:
Ако ще пътувате на дълъг път в горещо време с Нива, 75W90 в скоростите и раздатката - задължително. Иначе прегряват и ремонтът се задава смайващо бързо. Диференциалите са значително по-непретенциозни, както и цялата трансмисия на класиката, поради по-доброто охлаждане.


ТРАНСМИСИЯ на Самара
Сменя се на 30000 км или 3 години - което първо се случи.
Цитат: В клуба са се водили дълги дискусии за това, какво масло е подходящо за трансмисията на Самара, а наложилият се извод е, че няма такова масло.
Иначе, използват се както по-нисковискозни трансмисиони масла (75W80 - внимание, много корави цени), така и обикновени моторни масла (15W40). В литературата пише и двете. Хрен знает, както казват в Толиати. Всяко от двете си има и предимства, и недостатъци.



Сега означенията и обясненията:

Вискозитет и температурно поведение по SAE:
Ако означението е SAE xxWyy, то:
xx е поведението на маслото при ниски температури. По-малко число - по-добре, но и по-висока цена. По-голямо число - по-евтино, но на студено става на пача, а при прегряване - на вода.
yy е поведението на маслото при работна температура - примерно 100 градуса.

Противно на всеобщата заблуда, 5W40 не е "по-рядко" от 15W40. При работната температура на двигателя те ще се държат еднакво. Като са студени - е, тогава си проличава защо 5W40 е по-скъпо.

Маслата биват синтетични и минерални. Разделението е условно, говори се и за "полусинтетични" - с междинна цена и качества. Минералните се изработват по по-проста, синтетичните - по по-сложна (и скъпа) технология. Синтетичните имат по-добри свойства, които си проличават особено при по-ниски или по-високи от нормалното, температури. Масло 15W40 или 80W90 обикновено е минерално, а 5W40 или 75W90 - синтетично.

Друга разпространена заблуда е, че синтетичните масла не са подходящи за по-стари модели двигатели (в частност ВАЗ). По отношение на маслата, обаче, двигателите не са се променили за последните 60 години - те се състоят от все същите стомана, алуминий и чугун, триещи се помежду си. И най-новите, и най-старите двигатели работят много добре с масла от висок клас. Друг е въпросът, дали си струва масло за 50 лв в автомобил за 500 лв.


Някои производители предлагат масла "за газ" - относително нисък клас масла, които позволяват по-дълъг пробег между смените, ако се ползва газово гориво. Те не са "по-подходящи" за газови двигатели - употребата им е уместна, само ако нямаме претенции към качеството, а искаме да спестим от смените на масло.


Да се допише: API класове.

Потребителски аватар
Марто
Член на Лада Клуб България
Мнения: 906
Регистриран: 31 март 2008
Репутация: 35
Местоположение: София
Контакти:

Re: Какво МАСЛО да налея?(и други сведения по темата)

Мнение от Марто » 31 мар 2008 08:48

Идеята, че качеството на маслото зависи от вискозитета му, е изцяло погрешна, а това е гледната точка в тази статия. Предлагам на Ясен да я преработи както е обещал преди време. ако желаете може и аз да я напиша.

п.п. Нещата са до голяма степен верни от практическа гледна точка, но са представени от лош ъгъл.
Nobody gonna take my car, I'm gonna race it to the ground, Nobody gonna beat my car, It's gonna break the speed of sound, Oooh it's a killing machine, It's got everything, Like a driving power big fat tyres, and everything

Потребителски аватар
Dragan_Trial
Мнения: 1198
Регистриран: 08 март 2008
Репутация: 3
Местоположение: София
Контакти:

Re: Какво МАСЛО да налея?(и други сведения по темата)

Мнение от Dragan_Trial » 04 апр 2008 17:34


Jigata

Re: Какво МАСЛО да налея?(и други сведения по темата)

Мнение от Jigata » 17 юли 2008 12:47

Kолко масло да взема за диференциала и скоростната кутия за моята 21011?

Потребителски аватар
ton4o
Член на Лада Клуб България
Мнения: 1170
Регистриран: 11 април 2008
Репутация: 7
Местоположение: Балчик

Re: Какво МАСЛО да налея?(и други сведения по темата)

Мнение от ton4o » 18 юли 2008 12:41

Купи си 3 литра, че да ти остане и за секторната кутия. С точност не се знае колко масло събират, зависи от много неща. Пълниш докато текне от пробките и това е.

Ясен
Мнения: 1315
Регистриран: 09 март 2008
Репутация: 0
Местоположение: София

Re: Какво МАСЛО да налея?(и други сведения по темата)

Мнение от Ясен » 18 юли 2008 12:42

Прав е Тончо - и двете са малко над 1 литър. (~1,3л и в двете)

Потребителски аватар
BaiLamarin
Мнения: 3940
Регистриран: 25 юли 2008
Репутация: 54
Местоположение: София
Контакти:

Re: Какво МАСЛО да налея?(и други сведения по темата)

Мнение от BaiLamarin » 12 сеп 2008 18:16

Dragan_Trial - хубав линк, ама като незнам английски! :D Ясене, немога да се съглася за диференциала- нямало значение?! За него трябва масло GL-5 /за хипоидни предавки/, а не съм срещал такова 75W90. Ако има кажи какво е! Не е важен единствено вискозитета и марката в случая! Това е най-натоварения тип зъбна предавка с най-високи изисквания с/у задиране към маслото! Пък после- на ладите диференциалите били слаби... :D А на любителите на Мотул- пробвали ли сте мисля че беше 80W140 ? За диференциали на камиони. Аз съм пълнил редуктор с такова- имам чувството, че залепва за метала :) Но диференциалчето на ладето едва ли би издържало толкова гъсто... :)
Мненията са като задниците всички ги имаме ,но не ги показваме. :whistle:Преди да се мъчите с тюнинг и да гледате клипчета теория на ДВС си припомнете това:http://www1.znam.bg/zmonres/edu/himia%2 ... text6.html :cheers:

Ясен
Мнения: 1315
Регистриран: 09 март 2008
Репутация: 0
Местоположение: София

Re: Какво МАСЛО да налея?(и други сведения по темата)

Мнение от Ясен » 12 сеп 2008 21:11

Моята Нива съм я напълнил с някакво Texaco - 75W90, API GL4 + GL5, синтетично. Пише го в сервизното ръководство. С него върви най-много и се усети ясно, когато го смених. Не съм си представял колко се губи мощност само от маслото.
Преди беше с някакво Ravenol, пак същите цифрички и буквички, пак синтетично. Него не съм го избирал, сипаха го в сервиза на НАР в Русе, когато старото изтече през неплътности. Реших да сменят навсякъде, не само в скоростите. Абе върви и не създава ядове, определено по-добро от по-предишното.
По-преди (брей, кога навъртя 70000км това чудо) Приста трансмисионно 80W90 (то май е само GL5 или GL4, не и двете), налях го като я взех. Смених и скоростната кутия, след като прегря няколко пъти. От раздатката пък изпаднаха малко стружки, но тя е жива и досега. Оттогава трансмисионното на Приста не ща да го знам. Трабантът нямаше проблеми с него, на друго не съм го пробвал.

80W140 и 75W140 в диференциалите използват офроуд-състезателите. За високи скорости на лека кола е доста тегаво и ще греят. Няма и да върви твърде.

Нищо си им няма на ладовите диференциали, само да има кой да ги поглежда понякога, дали има нещо вътре. Моите два досега не са споменали нищо за себе си, нито шумят, нито греят, нито текат.

Интересно наблюдение: маслото от скоростите винаги излиза черно при смяната. И от старата скоростна кутия, и от новата. От диференциали и раздатка излиза с оригиналния цвят. Дали не му идва пак горещо там?

santaclash
Мнения: 413
Регистриран: 24 април 2008
Репутация: 0

Re: Какво МАСЛО да налея?(и други сведения по темата)

Мнение от santaclash » 12 сеп 2008 23:27

100%.
Смяната на цвета на маслото в детайл,който не е подложен на пряко топлинно натоварване от горивен процес,си е класически знак за прегрято масло.При мен оригиналното е с един червеникав цвят и в сервизните инструкции пише,че докато маслото стои червеникаво-само се долива,без да се точи.Смени ли си цвета-смяна.Само така се контролира-по цвят,няма години,няма километри.Като резултат за 500 хиляди е сменяно два пъти.И това си отговаря точно на сервизната книга.Там го дават принципно никога да не се сменя,освен ако колата не се експлоатира в много горещ климат и при много тежки условия.Пробка за източване-съответно няма въобще предвидена.

Потребителски аватар
BaiLamarin
Мнения: 3940
Регистриран: 25 юли 2008
Репутация: 54
Местоположение: София
Контакти:

Re: Какво МАСЛО да налея?(и други сведения по темата)

Мнение от BaiLamarin » 13 сеп 2008 23:25

Ама не е Лада, нали? :) Червеното сто процента е пълна синтетика! Е, руските колела на са толкова гладки и твърди като на мерцедеса примерно, ама това е положението... Ясене, повечето трансмисионни масла по бензиностанциите са GL-4или GL4+ /каквото ида значи това! Нещо като мляко с повече калций! :D/. А 70 000 не са пробег- още не се е разработила даже. Мойта е на 85 000 и си я имам за нова. А това, че маслото в диференциала е светло не значи, че циментацията на зъбите не е отишла! Просто в СК има много триещи се части /основно оцветяват и синхронизаторите/, зацепващи се зъбни колела и т.н.т. А между другото на истинските коли и там маслото трудно потъмнява! Но това е част от чара на ладата- винаги има какво да си оправяш, подобряваш и да се занимаваш... :)
Мненията са като задниците всички ги имаме ,но не ги показваме. :whistle:Преди да се мъчите с тюнинг и да гледате клипчета теория на ДВС си припомнете това:http://www1.znam.bg/zmonres/edu/himia%2 ... text6.html :cheers:

Отговори

Върни се в “Горива, смазочни материали, течности и химия”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост