Запалване от ЗиЛ

Ремонти и обслужване
2101 • 2102 • 2103 • 2104 • 2105 • 2106 • 2107
Потребителски аватар
plamil
Мнения: 1542
Регистриран: 04 февруари 2009
Репутация: 115
Местоположение: с. Аспарухово, общ Дългопол
Автомобил: Citroen Xara
Контакти:

Запалване от ЗиЛ

Мнение от plamil » 10 фев 2024 14:16

Да, крачетата на комутаторите са напълно идентични, и самите комутатори са напълно взаимозаменяеми, само руските са 2 - 3 пъти по-големи като габарити от западните.
Бобина - за безконтактното са със специфични параметри и ЗиЛ-овите не стават (може и да работи известно време, но рискуваш комутатора). Затова - Самарова бобина от комутаторно запалване, съответния аналог от комутаторна Нива или аналог от западна кола с комутаторно запалване.
Предупреждение: при поставяне на безконтактно запалване с датчик на Хол междуелектродното разстояние на свещите се увеличава от 0,7мм на 1мм.

Потребителски аватар
Frysco
Зам. председател на ЛКБ
Мнения: 4457
Регистриран: 18 април 2008
Репутация: 242
Местоположение: София
Автомобил: ВАЗ 2105
Контакти:

Запалване от ЗиЛ

Мнение от Frysco » 10 фев 2024 21:04

Има си причина да се връзва оборотомера на седмото краче на комутатора, но ще стане много сложно и електронно, така че май като за най-бързо и удачно Пламен е прав - вържи го на бобината. За комутаторите - не си сбъркал, че си взел за Самара. Имат си някои специфики, въпреки че вероятно и този от Голфа ще работи, все пак има някои дребни разлики.
Като го монтираш, те съветвам да обърнеш специално внимание на две неща - първо, трябва да имаш много стабилна маса, не слагай кабела където ти попадне, а на чиста връзка с купето. Второто, ако имаш мултицет и се оправяш с него, мери за пада на напрежение на 12 Волта след запалване. Много често поради нагар в контактната група на ключа за запалване има пад на напрежение, който при чукчето не е толкова фатален, но може да разкаже играта на електрониката. Ако имаш стабилна маса и стабилни 12 волта захранване, тая система не отстъпва по надеждност на класическата.

Потребителски аватар
LADA-2107
Член на Лада Клуб България
Мнения: 6052
Регистриран: 13 април 2008
Репутация: 318
Местоположение: Стара Загора
Контакти:

Запалване от ЗиЛ

Мнение от LADA-2107 » 26 фев 2024 10:23

Не отстъпва по надеждност, ама отстъпва! Като ти изгори комутатора на пътя или се повреди датчика в делкото (ако не носиш резервни) какво ще направиш?

Ако е чукче все някак ще го зачистиш - шкурка, пиличка, ножка, чекийка..... Ще му нагласиш луфта/хабината и ще те прибере. Един кондензатор може да носиш за всеки случай и това е.

Честно казано не мога да разбера защо хората толкова се оплакват от оригиналната запалителна система. С едно настройване съм карал по 30 - 40 000 км без да пипам нищо. При това в оригинален вид, без транзисторни запалвания и помощни средства. Сигурно тайната е в това че карам докато спре, а някои хора всяка събота отвиват свещи, отварят дистрибуторни капачки, мерят, гледат, смятат.....

Потребителски аватар
v_gelinski
Член на Лада Клуб България
Мнения: 1134
Регистриран: 15 септември 2011
Репутация: 110
Местоположение: Кюстендил/София
Контакти:

Запалване от ЗиЛ

Мнение от v_gelinski » 26 фев 2024 15:28

Аз си нося резервен комутатор (датчик не нося, че е гадно за смяна). Да чукна на дърво, от сигурно 10 години го карам, не е изгорял. При това не е нов, взех го от Марио. Чукчето доста по-често ми се е случвало да ми направи мизерии, макар че си прав, оправят се на път колкото да се прибереш и после вкъщи си го регулираш като хората (евентуално го и сменяваш). Ама в жигулата пак си нося чукче за всеки случай. Единственият проблем, който съм имал с безконтактното е, че веднъж се прецака самата букса на комутатора и трябваше да мотая жички по крачетата, за да се прибера, после смених инсталацията. Но със самите елементи (делко, комутатор, бобина), не съм имал проблеми.
Тогда нажмут водители стартеры И по лесам, по сопкам, по воде....

Потребителски аватар
curse_m
Член на Лада Клуб България
Мнения: 2921
Регистриран: 16 април 2008
Репутация: 93
Местоположение: Лакатник
Автомобил: ВАЗ 21104

Запалване от ЗиЛ

Мнение от curse_m » 26 фев 2024 17:16

Няма се плашите, те почти всички "западни" стари коли са в подобно състояние. (hiro) Бобината пробила от старост, то това е последната фаза. Кабелите на свещите и те понякога оригиналните от завода. Капачка и палец и те стари незнайно, често и пределно износени, а те се озносват много много бавно. Свещите често са просто сбирщайн, дори не са за дадената кола, просто стават да се завият. Отделно че не се знае колко стари са и имат там още стърчащ електрод, значи стават. Причукват се на око и айде. (hiro) Регулирането на горивото, каквото и да е то, на око и ухо. Това е в общи линии типичната наша родна картинка. И се приказва колко тая система с чукче и наковалня, още пък Ладова била ненадеждна. (hiro)
Накратко регламент по обслужване 2101 т.е. и класиките като цяло:
https://ride-classic.com/sites/default/ ... z-2101.pdf
Но нека не анатемосваме всички все пак. :) Класическата система ако си се гледа както пише по горе, като най простото е на всеки 10к км да се смазва поне кечето на чукчето или през някоя година ако не се кара толкова проблеми няма да прави. Това колко е яка на око искрата реално не помага с нещо.
Ако системата си и е изправно всичко си работи просто, все пак е препоръчително кабели, свещи, чукче-наковалня, дистрибутор и палец ако са нейде от миналия век на самата кола да се сменят с нови. По възможност не някакви боклуци, а има такива доволно.
Сега за подобрения на запалването може да се постави примерно цялата система от Самара заедно с кабели от Самара само че модерни силиконови! Свещите се слагат на 0.8мм междина колкото е на Самара. В този ред на мисли трябва само да се направи проста адаптерна схема да взима сигнал от чукчето, което пък увеличава срока на служба на чукчето в пъти. За по мераклийска конверсия може да се сложи и безконтактно делко. Вероятно някъде преди много години съм пускал схемичка във форума, сега ме мързи да мисля. (focus)
Комутатора Самаровия било той от едно време гигантските или модерните с чипче дребни е все тая кой ще е. Стига всички елементи по запалването да са наред тази част никога не прави проблеми. Аз едно време си носех един резервен, който никога не ми и потрябва. Все пак бих препоръчал от по модерните малки комутатори т.е. след соц времето руските и те са такива.

И една снимка какви глупости съм правил едно време за яката искра, даже много искри да са запали да гори мноу яко: :D
spark.png
Друга полза освен да пробива изолацията на самите свещи нямаше. (hiro) Поне стандартни свещи не издържат. (focus) То е дори с процесор и може да пуска искра колкото иска човек дълга при еди кви си обороти.

Когато има желание просто даденото нещо да се приведе в технически порядък е достатъчно да работи безпроблемно. :)
Lada Vesta SW Cross, Lada Kalina 2 универсал, Lada 21104

Потребителски аватар
Frysco
Зам. председател на ЛКБ
Мнения: 4457
Регистриран: 18 април 2008
Репутация: 242
Местоположение: София
Автомобил: ВАЗ 2105
Контакти:

Запалване от ЗиЛ

Мнение от Frysco » 07 мар 2024 14:19

LADA-2107 написа:
26 фев 2024 10:23
Не отстъпва по надеждност, ама отстъпва!
А това което написах преди "надежност", кой да го чете? Нищо в света на електрониката не гори просто така, щото му е скимнало или планетите така са се подредили. При това не са сто причини, а общо взето се свеждат до една с много нюанси - проблеми със захранването.
Да не говорим, че и схемата с контакт-прекъсвач, демек чукче, може да страда доволно от такива проблеми. Организирай му един пад на напрежение, да скочи тока в небесата и пак ще си говорим колко е надеждна... ще си сбъркаш лявото и дясното от рефлекси, докато регулираш, сменяш и почистваш.
Един работещ мултицет и търпение се иска бе... и за двете системи. Колко му е да си намериш и почистиш разклатените кабелни обувки, зеленясалите контакти и да си хванеш масата на чисто? Тва е Лада, не е съвременна кола, дето и уплътненията на стъклата си общуват по кан шина със задната емблема....

Отговори

Върни се в “Класика”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост